D 2018

Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost

KRAJTL, Ondřej and Lenka LEE

Basic information

Original name

Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost

Name (in English)

Everyday aesthetics : aesthetic attitude, distance and media literacy

Authors

KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LEE (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Pragmatické dimenzie umenia a estetiky, p. 244-252, 9 pp. 2018

Publisher

Slovenská asociácia pre estetiku

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00104872

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-972624-1-9

Keywords (in Czech)

estetický postoj; estetická distance; medializace; estetizace; mediální gramotnost

Keywords in English

aesthetic attitude; aesthetic distance; medialization; aesthetization; media literacy

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/3/2019 12:30, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Koncept estetiky každodennosti předpokládá, že estetická zkušenost může provázet jakýkoliv okamžik lidského života. Součástí této každodennosti je tedy nevyhnutelně kulturní a sociální prostředí, které člověka obklopuje. Estetická zkušenost tak vzniká i při konzumaci světa médií. Právě média dnes hrají v euroamerickém kulturním prostoru klíčovou roli v utváření estetických norem a hodnot, stejně jako v estetické zkušenosti. Kolem médií se však v současnosti odehrává intenzívní diskuse, nakolik vůbec rozumíme jejich obsahům i tomu, jak jsou utvářena. Tento text se snaží představit oblast mimouměleckého estetična jako součást konceptu estetiky každodennosti a mediální gramotnosti. Poukazuje také na jistou nestálost, nejednoznačnost a vlastně i nadbytečnost vytyčování hranic mezi světem umění a světem médií a zároveň upozorňuje na roli estetiky v kritické reflexi každodenní mediální praxe.

In English

The concept of everyday aesthetics presupposes that aesthetic experience can be associated with any moment of human life. Hence this everydayness inevitably comprises also the cultural and social environment in which people live. Therefore, aesthetic experience occurs also when consuming the world of the media. It is the media that plays in the Euro-American cultural space both a crucial role in the establishment of aesthetic norms and values and aesthetic experience. However, at present, there is an intensive debate surrounding the media about to what extent we actually understand its contents and how it is formed. This text aims to present the field of extra-artistic aesthetics as a part of the concept of everyday aesthetics and media literacy. Moreover, it also points out to certain instability, ambiguity and in fact also uselessness of delimiting boundaries between the world of arts and the world of the media and simultaneously highlights the role of aesthetics in the critical reflection of everyday practice in the media.

Links

MUNI/A/0785/2017, interní kód MU
Name: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Acronym: SUP-SAAS)
Investor: Masaryk University, Category A