KRAJTL, Ondřej and Lenka LEE. Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost (Everyday aesthetics : aesthetic attitude, distance and media literacy). In Michaela Paštéková, Marek Debnár. Pragmatické dimenzie umenia a estetiky. Bratislava: Slovenská asociácia pre estetiku, 2018, p. 244-252. ISBN 978-80-972624-1-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost
Name (in English) Everyday aesthetics : aesthetic attitude, distance and media literacy
Authors KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LEE (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Pragmatické dimenzie umenia a estetiky, p. 244-252, 9 pp. 2018.
Publisher Slovenská asociácia pre estetiku
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Webová stránka Slovenskej asociácie pre estetiku
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00104872
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-972624-1-9
Keywords (in Czech) estetický postoj; estetická distance; medializace; estetizace; mediální gramotnost
Keywords in English aesthetic attitude; aesthetic distance; medialization; aesthetization; media literacy
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 5/3/2019 12:30.
Abstract
Koncept estetiky každodennosti předpokládá, že estetická zkušenost může provázet jakýkoliv okamžik lidského života. Součástí této každodennosti je tedy nevyhnutelně kulturní a sociální prostředí, které člověka obklopuje. Estetická zkušenost tak vzniká i při konzumaci světa médií. Právě média dnes hrají v euroamerickém kulturním prostoru klíčovou roli v utváření estetických norem a hodnot, stejně jako v estetické zkušenosti. Kolem médií se však v současnosti odehrává intenzívní diskuse, nakolik vůbec rozumíme jejich obsahům i tomu, jak jsou utvářena. Tento text se snaží představit oblast mimouměleckého estetična jako součást konceptu estetiky každodennosti a mediální gramotnosti. Poukazuje také na jistou nestálost, nejednoznačnost a vlastně i nadbytečnost vytyčování hranic mezi světem umění a světem médií a zároveň upozorňuje na roli estetiky v kritické reflexi každodenní mediální praxe.
Abstract (in English)
The concept of everyday aesthetics presupposes that aesthetic experience can be associated with any moment of human life. Hence this everydayness inevitably comprises also the cultural and social environment in which people live. Therefore, aesthetic experience occurs also when consuming the world of the media. It is the media that plays in the Euro-American cultural space both a crucial role in the establishment of aesthetic norms and values and aesthetic experience. However, at present, there is an intensive debate surrounding the media about to what extent we actually understand its contents and how it is formed. This text aims to present the field of extra-artistic aesthetics as a part of the concept of everyday aesthetics and media literacy. Moreover, it also points out to certain instability, ambiguity and in fact also uselessness of delimiting boundaries between the world of arts and the world of the media and simultaneously highlights the role of aesthetics in the critical reflection of everyday practice in the media.
Links
MUNI/A/0785/2017, interní kód MUName: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Acronym: SUP-SAAS)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/8/2024 02:18