KRAJTL, Ondřej a Lenka LEE. Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost. In Michaela Paštéková, Marek Debnár. Pragmatické dimenzie umenia a estetiky. Bratislava: Slovenská asociácia pre estetiku. s. 244-252. ISBN 978-80-972624-1-9. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Estetika každodennosti : Postoj, distance a mediální gramotnost
Název anglicky Everyday aesthetics : aesthetic attitude, distance and media literacy
Autoři KRAJTL, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka LEE (203 Česká republika, domácí).
Vydání Bratislava, Pragmatické dimenzie umenia a estetiky, od s. 244-252, 9 s. 2018.
Nakladatel Slovenská asociácia pre estetiku
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Webová stránka Slovenskej asociácie pre estetiku
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00104872
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-972624-1-9
Klíčová slova česky estetický postoj; estetická distance; medializace; estetizace; mediální gramotnost
Klíčová slova anglicky aesthetic attitude; aesthetic distance; medialization; aesthetization; media literacy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 5. 3. 2019 12:30.
Anotace
Koncept estetiky každodennosti předpokládá, že estetická zkušenost může provázet jakýkoliv okamžik lidského života. Součástí této každodennosti je tedy nevyhnutelně kulturní a sociální prostředí, které člověka obklopuje. Estetická zkušenost tak vzniká i při konzumaci světa médií. Právě média dnes hrají v euroamerickém kulturním prostoru klíčovou roli v utváření estetických norem a hodnot, stejně jako v estetické zkušenosti. Kolem médií se však v současnosti odehrává intenzívní diskuse, nakolik vůbec rozumíme jejich obsahům i tomu, jak jsou utvářena. Tento text se snaží představit oblast mimouměleckého estetična jako součást konceptu estetiky každodennosti a mediální gramotnosti. Poukazuje také na jistou nestálost, nejednoznačnost a vlastně i nadbytečnost vytyčování hranic mezi světem umění a světem médií a zároveň upozorňuje na roli estetiky v kritické reflexi každodenní mediální praxe.
Anotace anglicky
The concept of everyday aesthetics presupposes that aesthetic experience can be associated with any moment of human life. Hence this everydayness inevitably comprises also the cultural and social environment in which people live. Therefore, aesthetic experience occurs also when consuming the world of the media. It is the media that plays in the Euro-American cultural space both a crucial role in the establishment of aesthetic norms and values and aesthetic experience. However, at present, there is an intensive debate surrounding the media about to what extent we actually understand its contents and how it is formed. This text aims to present the field of extra-artistic aesthetics as a part of the concept of everyday aesthetics and media literacy. Moreover, it also points out to certain instability, ambiguity and in fact also uselessness of delimiting boundaries between the world of arts and the world of the media and simultaneously highlights the role of aesthetics in the critical reflection of everyday practice in the media.
Návaznosti
MUNI/A/0785/2017, interní kód MUNázev: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Akronym: SUP-SAAS)
Investor: Masarykova univerzita, Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 15:08