Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti
KRAJTL, Ondřej and Lenka LEE. Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti (Minor Revolutions : street art and everyday aesthetics). In Umenie, estetika, politika, 24. - 26. 10. 2018, Bratislava. 2018. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti |
Name (in English) | Minor Revolutions : street art and everyday aesthetics |
Authors | KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LEE (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Umenie, estetika, politika, 24. - 26. 10. 2018, Bratislava, 2018. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Requested lectures |
Field of Study | 60500 6.5 Other Humanities and the Arts |
Country of publisher | Slovakia |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | Webové stránky konference |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/18:00104873 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | TIMO; streetart; veřejný prostor; radikalita |
Keywords in English | TIMO; streetart; public space; radicality |
Tags | rivok |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 15/2/2019 10:53. |
Abstract |
---|
Řada esejistů i teoretiků umění a kultury naznačuje, že žijeme v časech jakési strnulosti, v níž lze jen obtížně překračovat neviditelnou bariéru, která formuje kulturní produkci, organizaci práce i naše myšlení a jednání. V této situaci se podle Briana Holmese vynořuje estetika krize, která odráží procesy společenské změny a ohlašuje paradigmatický posun. Díla brněnského streetartisty TIMA lze chápat v tomto kontextu jako zachycení těchto procesů. Na vybraných a dochovaných příkladech efemérní TIMOvy tvorby můžeme sledovat, jak tento autor dosahuje vyvolání určité atmosféry, sady obrazů, rytmických sekvencí či konfliktů a nadějí, v nichž obratem k radikalitě vytváří nový prostor pro dialog jako pohyb k druhému. Drobné streetartové pokusy o dialog se tak mohou stát politickou revolucí v kulisách každodennosti. |
Abstract (in English) |
---|
A number of essayists and theorists of the art and culture imply we are living in a period of a certain lethargy in which there is an invisible barrier shaping cultural production, organisation of work as well as our thinking and actions, which is hard to overcome. According to Brian Holmes, such a situation (of art in arrested democracies) produces aesthetics of crisis, reflecting the processes of social change and heralding a paradigmatic shift. In this context, the works of TIMO, a street artist from Brno, can be understood as capturing of these processes. On the selected and preserved examples of ephemeral TIMO’s works, we can observe how the author accomplishes to create a certain atmosphere, a set of images, rhythmical sequences or conflicts and hopes, in which, by turning to radicality, he provides new opportunities for dialogue as a movement to the other. Hence the minor street art attempts at a dialogue can become a political revolution against the background of everydayness. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0785/2017, interní kód MU | Name: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Acronym: SUP-SAAS) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 5/10/2024 10:24