p 2018

Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti

KRAJTL, Ondřej and Lenka LEE

Basic information

Original name

Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti

Name (in English)

Minor Revolutions : street art and everyday aesthetics

Authors

KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LEE (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Umenie, estetika, politika, 24. - 26. 10. 2018, Bratislava, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00104873

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

TIMO; streetart; veřejný prostor; radikalita

Keywords in English

TIMO; streetart; public space; radicality

Tags

Tags

International impact
Změněno: 15/2/2019 10:53, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Řada esejistů i teoretiků umění a kultury naznačuje, že žijeme v časech jakési strnulosti, v níž lze jen obtížně překračovat neviditelnou bariéru, která formuje kulturní produkci, organizaci práce i naše myšlení a jednání. V této situaci se podle Briana Holmese vynořuje estetika krize, která odráží procesy společenské změny a ohlašuje paradigmatický posun. Díla brněnského streetartisty TIMA lze chápat v tomto kontextu jako zachycení těchto procesů. Na vybraných a dochovaných příkladech efemérní TIMOvy tvorby můžeme sledovat, jak tento autor dosahuje vyvolání určité atmosféry, sady obrazů, rytmických sekvencí či konfliktů a nadějí, v nichž obratem k radikalitě vytváří nový prostor pro dialog jako pohyb k druhému. Drobné streetartové pokusy o dialog se tak mohou stát politickou revolucí v kulisách každodennosti.

In English

A number of essayists and theorists of the art and culture imply we are living in a period of a certain lethargy in which there is an invisible barrier shaping cultural production, organisation of work as well as our thinking and actions, which is hard to overcome. According to Brian Holmes, such a situation (of art in arrested democracies) produces aesthetics of crisis, reflecting the processes of social change and heralding a paradigmatic shift. In this context, the works of TIMO, a street artist from Brno, can be understood as capturing of these processes. On the selected and preserved examples of ephemeral TIMO’s works, we can observe how the author accomplishes to create a certain atmosphere, a set of images, rhythmical sequences or conflicts and hopes, in which, by turning to radicality, he provides new opportunities for dialogue as a movement to the other. Hence the minor street art attempts at a dialogue can become a political revolution against the background of everydayness.

Links

MUNI/A/0785/2017, interní kód MU
Name: Specifika uměleckého poznávání: strukturní analogie, semióza, víceznačnost (Acronym: SUP-SAAS)
Investor: Masaryk University, Category A