Detailed Information on Publication Record
2018
Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti
KRAJTL, Ondřej and Lenka LEEBasic information
Original name
Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti
Name (in English)
Minor Revolutions : street art and everyday aesthetics
Authors
KRAJTL, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka LEE (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Umenie, estetika, politika, 24. - 26. 10. 2018, Bratislava, 2018
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00104873
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
TIMO; streetart; veřejný prostor; radikalita
Keywords in English
TIMO; streetart; public space; radicality
Tags
Tags
International impact
Změněno: 15/2/2019 10:53, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Řada esejistů i teoretiků umění a kultury naznačuje, že žijeme v časech jakési strnulosti, v níž lze jen obtížně překračovat neviditelnou bariéru, která formuje kulturní produkci, organizaci práce i naše myšlení a jednání. V této situaci se podle Briana Holmese vynořuje estetika krize, která odráží procesy společenské změny a ohlašuje paradigmatický posun. Díla brněnského streetartisty TIMA lze chápat v tomto kontextu jako zachycení těchto procesů. Na vybraných a dochovaných příkladech efemérní TIMOvy tvorby můžeme sledovat, jak tento autor dosahuje vyvolání určité atmosféry, sady obrazů, rytmických sekvencí či konfliktů a nadějí, v nichž obratem k radikalitě vytváří nový prostor pro dialog jako pohyb k druhému. Drobné streetartové pokusy o dialog se tak mohou stát politickou revolucí v kulisách každodennosti.
In English
A number of essayists and theorists of the art and culture imply we are living in a period of a certain lethargy in which there is an invisible barrier shaping cultural production, organisation of work as well as our thinking and actions, which is hard to overcome. According to Brian Holmes, such a situation (of art in arrested democracies) produces aesthetics of crisis, reflecting the processes of social change and heralding a paradigmatic shift. In this context, the works of TIMO, a street artist from Brno, can be understood as capturing of these processes. On the selected and preserved examples of ephemeral TIMO’s works, we can observe how the author accomplishes to create a certain atmosphere, a set of images, rhythmical sequences or conflicts and hopes, in which, by turning to radicality, he provides new opportunities for dialogue as a movement to the other. Hence the minor street art attempts at a dialogue can become a political revolution against the background of everydayness.
Links
MUNI/A/0785/2017, interní kód MU |
|