D 2018

Metafikční strategie nedůvěry polské básnické Generace 68 ve vybraných filmech Krzysztofa Kieślowského

ALEXA, Michael

Basic information

Original name

Metafikční strategie nedůvěry polské básnické Generace 68 ve vybraných filmech Krzysztofa Kieślowského

Name (in English)

Metafictional Strategy of the Polish Poetry Generation 68 Distrust in Selected Films by Krzysztof Kieślowski

Authors

ALEXA, Michael (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Mladá slavistika III. Slavistika mezi generacemi, p. 18-28, 11 pp. 2018

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00104882

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9095-8

Keywords in English

Krzysztof Kieślowski; Generation 68; Stanisław Barańczak; Julian Kornhauser; Adam Zagajewski; Polish movie
Změněno: 11/3/2019 12:37, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Předkládaný příspěvek shrnuje dosavadní stav zkoumání klíčové filiace polské básnické Generace 68 a raných filmů Krzysztofa Kieślowského, jíž je vymezení se vůči „nezobrazenému světu“ (Julian Kornhauser a Adam Zagajewski) či „boj proti falešné reprezentaci jazyka“ (Slavoj Žižek), jak ji ve svém díle popsal filmový vědec Marek Haltof. Haltofova monografie v tomto ohledu čerpá z významné literárněkritické sbírky Kornhausera a Zagajewského Świat nie przedstawiony (1974), uznávané za programový manifest celé Generace 68, a filiace s Kieślowskými filmy vidí jako různé projevy jedné obecně kulturní tendence přibližně v letech 1968–1975, čímž se omezuje na rané dokumentární filmy. Cílem příspěvku je rozšířit Haltofovo pojetí o závěry druhé klíčové práce charakterizující Generaci 68, jíž je studie Stanisława Barańczaka Nieufni i zadufani (1971), a popsat metafikční strategii nedůvěry k jazyku jako významný rys Kieślowského filmařského díla ve všech jeho obdobích a žánrech, tedy dokumentárních i fikčních filmech z let 1968–1994.

In English

The article summarizes the current research state of the key filiation of the Polish poetry Generation 68 and early films by Krzysztof Kieślowski, which is defining against “the undepicted world” (Julian Kornhauser a Adam Zagajewski) or “the fight against fake representation of language” (Slavoj Žižek), as described by Marek Haltof, a film scientist, in his work. In this respect, Haltof’s monograph draws on the literary-critical collection called “Świat nie przedstawiony” (1974) by Kornhauser and Zagajewski which is recognized as a program manifesto for Generation 68. He sees the filiation with Kieślowski’s films as various manifestations of one cultural tendency in 1968–1975 and thus he is limited to early documentary films. The aim of the paper is to broaden Haltof’s concept by the conclusions of the second key work characterizing Generation 68, which is the study by Stanisław Barańczak called “Nieufni i zadufani” (1971) and describe the metafictional strategy of the distrust of language as a significant feature of Kieślowski’s film work in all its periods as well as genres, that is both documentary and fiction films from 1968 to 1994.

Links

MUNI/A/0956/2017, interní kód MU
Name: Slavistika mezi generacemi: doktorská dílna
Investor: Masaryk University, Category A