HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ. Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce (Walter Felsenstein's music theatre and his Czech reception). Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2018, vol. 53, No 1, p. 15-34. ISSN 1212-0391. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MB2018-1-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce
Name (in English) Walter Felsenstein's music theatre and his Czech reception
Authors HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena SPURNÁ (203 Czech Republic).
Edition Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2018, 1212-0391.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00101427
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2018-1-2
UT WoS 000446502100002
Keywords in English Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; music theatre; Czech opera theatre; Miloš Wasserbauer
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 30/4/2019 08:56.
Abstract
Studie se zabývá českou recepcí díla W. Felsensteina, jenž od padesátých let 20. stol. zaujímal zásadní postavení mezi umělci zemí tzv. Východního bloku. Text se zaměřuje na pohostinská představení Komické opery v Praze a Felsensteinovo působení v Československu jako na možné vlivy na českou operní inscenační praxi. Felsensteinův vliv lze sledovat zejména v teoretickém uvažování o divadle režiséra Miloše Wasserbauera. Studie rovněž zahrnuje několik příkladů Felsensteinovy spolupráce s významnými českými umělci – dirigenty a operními pěvci.
Abstract (in English)
The study deals with the Czech reception of Felsenstein's work, which gained from the 50s a priviledged position over the countries of the so-called Eastern Bloc. Summarizing history of the Komische Oper's visiting performances in Prague as well as Felsenstein's attendance in Czechoslovakia, the contribution brings some arguments for Walter Felsenstein's impact on the Czech operatic theatre. This can be primarily seen in the theoretical considerations of the director Miloš Wasserbauer. The study also includes a few examples of Felsenstein's cooperation with some outstanding Czech music artists – conductors as well as singers.
Links
GA15-06548S, research and development projectName: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 11/8/2024 05:28