Detailed Information on Publication Record
2018
Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁBasic information
Original name
Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce
Name (in English)
Walter Felsenstein's music theatre and his Czech reception
Authors
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena SPURNÁ (203 Czech Republic)
Edition
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2018, 1212-0391
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00101427
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000446502100002
Keywords in English
Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; music theatre; Czech opera theatre; Miloš Wasserbauer
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 30/4/2019 08:56, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Studie se zabývá českou recepcí díla W. Felsensteina, jenž od padesátých let 20. stol. zaujímal zásadní postavení mezi umělci zemí tzv. Východního bloku. Text se zaměřuje na pohostinská představení Komické opery v Praze a Felsensteinovo působení v Československu jako na možné vlivy na českou operní inscenační praxi. Felsensteinův vliv lze sledovat zejména v teoretickém uvažování o divadle režiséra Miloše Wasserbauera. Studie rovněž zahrnuje několik příkladů Felsensteinovy spolupráce s významnými českými umělci – dirigenty a operními pěvci.
In English
The study deals with the Czech reception of Felsenstein's work, which gained from the 50s a priviledged position over the countries of the so-called Eastern Bloc. Summarizing history of the Komische Oper's visiting performances in Prague as well as Felsenstein's attendance in Czechoslovakia, the contribution brings some arguments for Walter Felsenstein's impact on the Czech operatic theatre. This can be primarily seen in the theoretical considerations of the director Miloš Wasserbauer. The study also includes a few examples of Felsenstein's cooperation with some outstanding Czech music artists – conductors as well as singers.
Links
GA15-06548S, research and development project |
|