J 2018

Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ

Basic information

Original name

Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce

Name (in English)

Walter Felsenstein's music theatre and his Czech reception

Authors

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena SPURNÁ (203 Czech Republic)

Edition

Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2018, 1212-0391

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00101427

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000446502100002

Keywords in English

Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; music theatre; Czech opera theatre; Miloš Wasserbauer

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/4/2019 08:56, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Studie se zabývá českou recepcí díla W. Felsensteina, jenž od padesátých let 20. stol. zaujímal zásadní postavení mezi umělci zemí tzv. Východního bloku. Text se zaměřuje na pohostinská představení Komické opery v Praze a Felsensteinovo působení v Československu jako na možné vlivy na českou operní inscenační praxi. Felsensteinův vliv lze sledovat zejména v teoretickém uvažování o divadle režiséra Miloše Wasserbauera. Studie rovněž zahrnuje několik příkladů Felsensteinovy spolupráce s významnými českými umělci – dirigenty a operními pěvci.

In English

The study deals with the Czech reception of Felsenstein's work, which gained from the 50s a priviledged position over the countries of the so-called Eastern Bloc. Summarizing history of the Komische Oper's visiting performances in Prague as well as Felsenstein's attendance in Czechoslovakia, the contribution brings some arguments for Walter Felsenstein's impact on the Czech operatic theatre. This can be primarily seen in the theoretical considerations of the director Miloš Wasserbauer. The study also includes a few examples of Felsenstein's cooperation with some outstanding Czech music artists – conductors as well as singers.

Links

GA15-06548S, research and development project
Name: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation