Detailed Information on Publication Record
2018
Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaBasic information
Original name
Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století
Name (in English)
Miloš Wasserbauer’s Work at the Slovak National Theatre in the 50s and Early 60s of the 20th Century
Authors
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Slovenské divadlo : revue dramatických umení, Veda, 2018, 0037-699X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00101428
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
theatre; opera; Slovak National Theatre; Miloš Wasserbauer; nacionalis; Cikker; Suchoň
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/4/2019 16:15, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Studie je založena na výzkumu tvorby operního režiséra Miloše Wasserbauera v 50. letech a na začátku 60. let 20. století v Slovenském národném divadle v Bratislavě. Sledujeme jednu dramaturgickou linii Wasserbauerovy umělecké činnosti v Bratislavě – inscenování tehdejších slovenských operních novinek: Cikkerova Jura Jánošíka, Bega Bajazida a Suchoňova Svätopluka. Klademe si otázky, jak režisér k jevištní interpretaci těchto titulů přistupoval, jaká očekávání vzbuzoval a jak jeho počiny vnímala kritika. V korpusu materiálů k inscenacím zvláště sledujeme konceptualizaci těchto tří divadelních událostí jako posilování národního cítění Slováků.
In English
The article examines the work of opera director Miloš Wasserbauer in the 50s and at the beginning of the 60s of the 20th century in the Slovak National Theatre. The staging new Slovak operas Ján Cikker’s Juro Jánošík and Beg Bajazid, and Eugen Suchoň’s Svätopluk are in focus. The author analyses Wasserbauer’s approach to the productions and Slovak staging tradition from the perspective of the Czech director and the critical reflection of the performances. Special attention is paid to the conceptualisation of Slovak national feeling in the corpus of archive materials.
Links
GA15-06548S, research and development project |
|