J 2018

Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století

Name (in English)

Miloš Wasserbauer’s Work at the Slovak National Theatre in the 50s and Early 60s of the 20th Century

Authors

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Slovenské divadlo : revue dramatických umení, Veda, 2018, 0037-699X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00101428

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

theatre; opera; Slovak National Theatre; Miloš Wasserbauer; nacionalis; Cikker; Suchoň

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/4/2019 16:15, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Studie je založena na výzkumu tvorby operního režiséra Miloše Wasserbauera v 50. letech a na začátku 60. let 20. století v Slovenském národném divadle v Bratislavě. Sledujeme jednu dramaturgickou linii Wasserbauerovy umělecké činnosti v Bratislavě – inscenování tehdejších slovenských operních novinek: Cikkerova Jura Jánošíka, Bega Bajazida a Suchoňova Svätopluka. Klademe si otázky, jak režisér k jevištní interpretaci těchto titulů přistupoval, jaká očekávání vzbuzoval a jak jeho počiny vnímala kritika. V korpusu materiálů k inscenacím zvláště sledujeme konceptualizaci těchto tří divadelních událostí jako posilování národního cítění Slováků.

In English

The article examines the work of opera director Miloš Wasserbauer in the 50s and at the beginning of the 60s of the 20th century in the Slovak National Theatre. The staging new Slovak operas Ján Cikker’s Juro Jánošík and Beg Bajazid, and Eugen Suchoň’s Svätopluk are in focus. The author analyses Wasserbauer’s approach to the productions and Slovak staging tradition from the perspective of the Czech director and the critical reflection of the performances. Special attention is paid to the conceptualisation of Slovak national feeling in the corpus of archive materials.

Links

GA15-06548S, research and development project
Name: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation