HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století (Miloš Wasserbauer’s Work at the Slovak National Theatre in the 50s and Early 60s of the 20th Century). Slovenské divadlo : revue dramatických umení. Veda, 2018, vol. 66, No 4, p. 362-379. ISSN 0037-699X. Available from: https://dx.doi.org/10.2478/sd-2018-0022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století
Name (in English) Miloš Wasserbauer’s Work at the Slovak National Theatre in the 50s and Early 60s of the 20th Century
Authors HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Slovenské divadlo : revue dramatických umení, Veda, 2018, 0037-699X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00101428
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.2478/sd-2018-0022
Keywords in English theatre; opera; Slovak National Theatre; Miloš Wasserbauer; nacionalis; Cikker; Suchoň
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 6/4/2019 16:15.
Abstract
Studie je založena na výzkumu tvorby operního režiséra Miloše Wasserbauera v 50. letech a na začátku 60. let 20. století v Slovenském národném divadle v Bratislavě. Sledujeme jednu dramaturgickou linii Wasserbauerovy umělecké činnosti v Bratislavě – inscenování tehdejších slovenských operních novinek: Cikkerova Jura Jánošíka, Bega Bajazida a Suchoňova Svätopluka. Klademe si otázky, jak režisér k jevištní interpretaci těchto titulů přistupoval, jaká očekávání vzbuzoval a jak jeho počiny vnímala kritika. V korpusu materiálů k inscenacím zvláště sledujeme konceptualizaci těchto tří divadelních událostí jako posilování národního cítění Slováků.
Abstract (in English)
The article examines the work of opera director Miloš Wasserbauer in the 50s and at the beginning of the 60s of the 20th century in the Slovak National Theatre. The staging new Slovak operas Ján Cikker’s Juro Jánošík and Beg Bajazid, and Eugen Suchoň’s Svätopluk are in focus. The author analyses Wasserbauer’s approach to the productions and Slovak staging tradition from the perspective of the Czech director and the critical reflection of the performances. Special attention is paid to the conceptualisation of Slovak national feeling in the corpus of archive materials.
Links
GA15-06548S, research and development projectName: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/4/2024 04:12