V originále
The associations between parental support, parental action, teacher support, and friend support and the four components of career adaptability (concern, control, curiosity, confidence) among 1,874 graduating vocational upper-secondary school students were examined. As expected, social support provided by significant others have positive impact on career adaptability, however, different sources of social support contribute differently to various career adaptability components. In concern and confidence, a significant role of parental, teacher, and friend support has been identified. Control has been associated with parental support together with friend support, and curiosity solely with the social support provided by close friends. Moreover, parental action compared to parental support did not show any significant link to career adaptability components. Results indicates that social support provided by significant others is essential for advancing career adaptability, and thus, for career development of adolescents.
In Czech
Zkoumány byly vztahy mezi podporou a pomocí rodičů, podporou učitelů, podporou přátel a čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra) u 1874 žáků absolvenstských ročníků středních odborných škol a učilišť. Očekávali jsme, že sociálni podpora poskytovaná osobami v sociálním okolí jedince bude mít pozitivní vliv na kariérovu aktivitu, ačkoliv jednotlivé zdroje sociální opory přispívají k jednotlivým komponentám kariérové adaptability odlišným způsobem. U zájmu a sebedůvěry byla identifikována významná role rodičovské, učitelské podpory a podpory přátel. Kontrola je asociována s rodičovskou podporou společně s podorou přátel a zvídavost je spojena pouze ze sociální podporou poskytovanou přáteli. Výsledky naznačují, že sociální podpora poskytovaná osobami ze sociálního okolí žáků je stěžejní pro rozvoj kariérové adaptability, a tím pádem pro kariérový rozvoj adolescentů.