k 2018

Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Career adaptability and social support : The role of parents, teachers, and friends

KVASKOVÁ, Lucia, Petr HLAĎO, Stanislav JEŽEK and Petr MACEK

Basic information

Original name

Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Career adaptability and social support : The role of parents, teachers, and friends

Name in Czech

Kariérová adaptabilita žáků středních odborných škol: role rodičů, učitelů a přátel

Authors

KVASKOVÁ, Lucia (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Petr HLAĎO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

EARA 2018, Ghent (Belgium), 2018

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50102 Psychology, special ;

Country of publisher

Belgium

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

conference

RIV identification code

RIV/00216224:14230/18:00101447

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

kariérová adaptabilita; studenti středních odborných škol; sociální podpora; rodiče; učitelé; přátelé

Keywords in English

career adaptabilty; vocational students; social support; parents; teachers; friends

Tags

rivok

Tags

International impact
Změněno: 11/3/2019 12:39, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

ORIG CZ

V originále

The associations between parental support, parental action, teacher support, and friend support and the four components of career adaptability (concern, control, curiosity, confidence) among 1,874 graduating vocational upper-secondary school students were examined. As expected, social support provided by significant others have positive impact on career adaptability, however, different sources of social support contribute differently to various career adaptability components. In concern and confidence, a significant role of parental, teacher, and friend support has been identified. Control has been associated with parental support together with friend support, and curiosity solely with the social support provided by close friends. Moreover, parental action compared to parental support did not show any significant link to career adaptability components. Results indicates that social support provided by significant others is essential for advancing career adaptability, and thus, for career development of adolescents.

In Czech

Zkoumány byly vztahy mezi podporou a pomocí rodičů, podporou učitelů, podporou přátel a čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra) u 1874 žáků absolvenstských ročníků středních odborných škol a učilišť. Očekávali jsme, že sociálni podpora poskytovaná osobami v sociálním okolí jedince bude mít pozitivní vliv na kariérovu aktivitu, ačkoliv jednotlivé zdroje sociální opory přispívají k jednotlivým komponentám kariérové adaptability odlišným způsobem. U zájmu a sebedůvěry byla identifikována významná role rodičovské, učitelské podpory a podpory přátel. Kontrola je asociována s rodičovskou podporou společně s podorou přátel a zvídavost je spojena pouze ze sociální podporou poskytovanou přáteli. Výsledky naznačují, že sociální podpora poskytovaná osobami ze sociálního okolí žáků je stěžejní pro rozvoj kariérové adaptability, a tím pádem pro kariérový rozvoj adolescentů.

Links

GA18-07537S, research and development project
Name: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Czech Science Foundation
Displayed: 11/11/2024 00:23