KVASKOVÁ, Lucia, Petr HLAĎO, Stanislav JEŽEK and Petr MACEK. Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Career adaptability and social support : The role of parents, teachers, and friends. In EARA 2018, Ghent (Belgium). 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition. Career adaptability and social support : The role of parents, teachers, and friends
Name in Czech Kariérová adaptabilita žáků středních odborných škol: role rodičů, učitelů a přátel
Authors KVASKOVÁ, Lucia (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Petr HLAĎO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition EARA 2018, Ghent (Belgium), 2018.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50102 Psychology, special ;
Country of publisher Belgium
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW conference
RIV identification code RIV/00216224:14230/18:00101447
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) kariérová adaptabilita; studenti středních odborných škol; sociální podpora; rodiče; učitelé; přátelé
Keywords in English career adaptabilty; vocational students; social support; parents; teachers; friends
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 11/3/2019 12:39.
Abstract
The associations between parental support, parental action, teacher support, and friend support and the four components of career adaptability (concern, control, curiosity, confidence) among 1,874 graduating vocational upper-secondary school students were examined. As expected, social support provided by significant others have positive impact on career adaptability, however, different sources of social support contribute differently to various career adaptability components. In concern and confidence, a significant role of parental, teacher, and friend support has been identified. Control has been associated with parental support together with friend support, and curiosity solely with the social support provided by close friends. Moreover, parental action compared to parental support did not show any significant link to career adaptability components. Results indicates that social support provided by significant others is essential for advancing career adaptability, and thus, for career development of adolescents.
Abstract (in Czech)
Zkoumány byly vztahy mezi podporou a pomocí rodičů, podporou učitelů, podporou přátel a čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídavost, sebedůvěra) u 1874 žáků absolvenstských ročníků středních odborných škol a učilišť. Očekávali jsme, že sociálni podpora poskytovaná osobami v sociálním okolí jedince bude mít pozitivní vliv na kariérovu aktivitu, ačkoliv jednotlivé zdroje sociální opory přispívají k jednotlivým komponentám kariérové adaptability odlišným způsobem. U zájmu a sebedůvěry byla identifikována významná role rodičovské, učitelské podpory a podpory přátel. Kontrola je asociována s rodičovskou podporou společně s podorou přátel a zvídavost je spojena pouze ze sociální podporou poskytovanou přáteli. Výsledky naznačují, že sociální podpora poskytovaná osobami ze sociálního okolí žáků je stěžejní pro rozvoj kariérové adaptability, a tím pádem pro kariérový rozvoj adolescentů.
Links
GA18-07537S, research and development projectName: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 4/10/2024 23:26