ŠAŠINKA, Čeněk, Zdeněk STACHOŇ, Michal SEDLÁK, Jiří CHMELÍK, Lukáš HERMAN, Petr KUBÍČEK, Alžběta STRNADOVÁ, Milan DOLEŽAL, Hynek TEJKL, Tomáš URBÁNEK, Hana SVATOŇOVÁ, Pavel UGWITZ a Vojtěch JUŘÍK. Collaborative Immersive Virtual Environments for Education in Geography. ISPRS International Journal of Geo-Information. Basel, Switzerland: MDPI, 2019, roč. 8, č. 1, s. 1-25. ISSN 2220-9964. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/ijgi8010003.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Collaborative Immersive Virtual Environments for Education in Geography
Autoři ŠAŠINKA, Čeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí), Michal SEDLÁK (703 Slovensko, domácí), Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí), Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí), Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí), Alžběta STRNADOVÁ (203 Česká republika, domácí), Milan DOLEŽAL (203 Česká republika, domácí), Hynek TEJKL (203 Česká republika, domácí), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Hana SVATOŇOVÁ (203 Česká republika, domácí), Pavel UGWITZ (203 Česká republika, domácí) a Vojtěch JUŘÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání ISPRS International Journal of Geo-Information, Basel, Switzerland, MDPI, 2019, 2220-9964.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW on-line verze článku
Impakt faktor Impact factor: 2.239
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00108966
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3390/ijgi8010003
UT WoS 000458582700003
Klíčová slova anglicky immersive virtual reality; collaborative immersive virtual environment; immersion; sense of presence; telepresence; Head-mounted display; cyberpsychology; human–computer interaction; collaborative learning; hypsography; contour lines; map literacy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 14. 6. 2022 11:53.
Anotace
Immersive virtual reality (iVR) devices are rapidly becoming an important part of our lives and forming a new way for people to interact with computers and each other. The impact and consequences of this innovative technology have not yet been satisfactory explored. This empirical study investigated the cognitive and social aspects of collaboration in a shared, immersive virtual reality. A unique application for implementing a collaborative immersive virtual environment (CIVE) was developed by our interdisciplinary team as a software solution for educational purposes, with two scenarios for learning about hypsography, i.e., explanations of contour line principles. Both scenarios allow switching between a usual 2D contour map and a 3D model of the corresponding terrain to increase the intelligibility and clarity of the educational content. Gamification principles were also applied to both scenarios to augment user engagement during the completion of tasks. A qualitative research approach was adopted to obtain a deep insight into the lived experience of users in a CIVE. It was thus possible to form a deep understanding of very new subject matter. Twelve pairs of participants were observed during their CIVE experience and then interviewed either in a semistructured interview or a focus group. Data from these three research techniques were analyzed using interpretative phenomenological analysis, which is research method for studying individual experience. Four superordinate themes—with detailed descriptions of experiences shared by numerous participants—emerged as results from the analysis; we called these (1) Appreciation for having a collaborator, (2) The Surprising “Fun with Maps”, (3) Communication as a challenge, and (4) Cognition in two realities. The findings of the study indicate the importance of the social dimension during education in a virtual environment and the effectiveness of dynamic and interactive 3D visualization.
Návaznosti
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUNázev: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 22:38