V originále
The study is focused on specific musical-dramatic form of oratorios, which was intended for performances during the Holy Week at the holy sepulchre. Originally, the favourite form from Leopoldine Vienna found a wide use in 18th century. The functional point of view, symbolically designated by the place and purpose of the performance, plays a decisive role in further research. Therefore, for these compositions the term "sepolcro" is used. Apart from terminological questions, the clients, who ordered these compositions, as well as forms and language problematic are researched. On several examples, the various types of themes used in sepolcros are demonstrated.
Česky
Studie je věnována specifické formě oratorií, která byla určena k provedení ve Svatém týdnu u Božího hrobu. Tato forma, oblíbená v leopoldinské Vídni, našla v 18. století široké uplatnění Pro výzkum je určující funkční hledisko, symbolicky určené místem a účelem provedení. Proto je pro tato díla používán pojem sepolkro. Kromě terminologických otázek jsou zde zkoumáni také zadavatelé, pozornost je věnována také formě a jazykové stránce. Na několika příkladech jsou ukázány typy námětů, které se v sepolkrech objevovaly.