HORÁKOVÁ, Jana. Reflexe a revoluce ornamentu postindustriální doby (Reflection and Revolution of The Ornament of The Postindustrial Period). In Horáková, Jana; Kreuzzieger, Milan. Momentum. Umění a kosmopolitní modernita. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018, p. 97-114. ISBN 978-80-210-8995-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe a revoluce ornamentu postindustriální doby
Name (in English) Reflection and Revolution of The Ornament of The Postindustrial Period
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Momentum. Umění a kosmopolitní modernita, p. 97-114, 18 pp. 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00105060
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-8995-2
Keywords (in Czech) aparát-operátor komplex; industriální aparát; postindustriální aparát; ornament; fraktál; softwarová studia; obecná teorie gest; Tillerova děvčata
Keywords in English apparat-operator complex; industrial apparat; postindustrial apparat; ornament; fractal; software studies; general theory of gestures; The Tiller Girls
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 10/4/2019 08:36.
Abstract
Zřejmě prvním teoretikem médií, který představil definici informačních technologií (aparátu) jako programovaného zařízení zapojeného do sítě dalších programů, byl Vilém Flusser. Studie se zaměřuje na hlubší prozkoumání jeho pojetí aparátu ve vztahu k aktuální debatě v rámci softwarových studií. V návaznosti na Flusserův popis transformace aparátu industriální doby v aparát postindustriální doby je navržena modifikace metafory industriálního aparátu jako ornamentu (Z. Kracauer) v podobě přirovnání postindustriálního aparátu ke struktuře fraktálu. Studie je doplněna případovou studií věnovanou robotickému performance Tiller Girls (2009) založeného na superpozici ornamentů aparátů industriální a postindustriální doby. Tento epilog se vztahuje k předchozímu textu jako jeho ilustrace a současně je vykročením směrem, kterým ukazuje Flusser, když volá po vzniku nové disciplíny Obecné teorie gest. Je zprávou o výzkumu založeném na interpretaci pohybů a hledání náznaků revolučních gest reflexe v aparátu postindustriální doby.
Abstract (in English)
Vilém Flusser is probably the first media theorist who introduced the definition of information technology (apparatus) as a programmed device involved in the network of other programs. The study focuses on more in-depth exploration of its concept of an apparatus in relation to the current debate within Software studies. In connection with Flusser's description of the transformation of the apparatus of the industrial age into the apparatus of the postindustrial age, there is proposed a change of the metaphor of the industrial apparatus as an ornament (Z. Kracauer) into the postindustrial apparatus as a fractal. The study is complemented by a case study on the robot performance The Tiller Girls (2009) that is based on the superposition of the ornaments of industrial and postindustrial machinery. This epilogue relates to the previous text as its illustration. At the same time, it is a step in the way Flusser shows when calling for the new discipline of The General Theory of Gestures. It is an interpretation of movements with an effort to find out signs of revolutionary gestures of reflection in postindustrial apparatus.
Links
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 15:40