J
2018
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie
JANKO, Tomáš, Petr KNECHT, Silvie Rita KUČEROVÁ a Jan Daniel BLÁHA
Základní údaje
Originální název
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie
Název česky
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie
Název anglicky
Visuals in geography education: A review
Autoři
JANKO, Tomáš (203 Česká republika, domácí),
Petr KNECHT (203 Česká republika, garant, domácí), Silvie Rita KUČEROVÁ (203 Česká republika) a Jan Daniel BLÁHA
Vydání
Scientia in Educatione, Univerzita Karlova, 2018, 1804-7106
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00101466
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
geografické vzdělávání; didaktika geografie; vizuálie; vizualizace; vizuální prostředky
Klíčová slova anglicky
geography education; didactics of geography; visuals; visualisation
V originále
Příspěvek objasňuje, jak mohou být poznatky o učení se z obrazového materiálu využity s ohledem na požadavek zlepšování kvality didaktických materiálů v geografickém vzdělávání. Cílem narativní přehledové studie je zjistit, (a) jak je možné učení se ze zpracování vizuálních geografických informací teoreticky ukotvit, (b) jak je možné operacionalizovat geografické vizuálie pro potřeby zkoumání školní výuky zeměpisu/geografie a pro potřeby tvorby učebnic a atlasů, (c) zda je možné na základě zmapování dosavadního stavu poznání identifikovat oborově specifická doporučení umožňující srozumitelnou a žákům blízkou statickou vizualizaci geografických jevů. Metodický přístup vychází z rešerše odborné literatury spadající do oblasti kognitivní psychologie a pedagogických věd. Výzkumná zjištění se následně snažíme rozpracovat pro potřeby geografického vzdělávání. V poslední části studie se zamýšlíme, jak mohou být získané poznatky využity ke zlepšování kvality vizuálních didaktických prostředků v geografickém vzdělávání.
Anglicky
The study seeks to explain how evidence-based knowledge about learning from visual material can be utilized by way of improving the visuals used in geography education.The aim of this narrative review is to find out: a) the theoretical foundations of learning from visuals, b) how to operationalize geographical visuals in a way that would facilitateresearch on school instruction and inform the production of textbooks and atlases, c) to identify (based on the state of the art)some domain specific recommendations contributing to more understandable and pupil-friendly static visualization of geographical phenomena. The method is based on the review of literature related to the domains of cognitive psychology, educational science, and geography education. In the concluding part, it is suggested how the findings of our study may contribute to the improvement of visuals in geography education.
Návaznosti
GA16-01003S, projekt VaV | Název: Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání | Investor: Grantová agentura ČR, Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání |
|
Zobrazeno: 14. 11. 2024 23:30