Detailed Information on Publication Record
2018
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie
JANKO, Tomáš, Petr KNECHT, Silvie Rita KUČEROVÁ and Jan Daniel BLÁHABasic information
Original name
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie
Name in Czech
Vizuálie v geografickém vzdělávání: přehledová studie
Name (in English)
Visuals in geography education: A review
Authors
JANKO, Tomáš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Silvie Rita KUČEROVÁ (203 Czech Republic) and Jan Daniel BLÁHA
Edition
Scientia in Educatione, Univerzita Karlova, 2018, 1804-7106
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00101466
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
geografické vzdělávání; didaktika geografie; vizuálie; vizualizace; vizuální prostředky
Keywords in English
geography education; didactics of geography; visuals; visualisation
Tags
Reviewed
Změněno: 12/2/2019 15:56, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Příspěvek objasňuje, jak mohou být poznatky o učení se z obrazového materiálu využity s ohledem na požadavek zlepšování kvality didaktických materiálů v geografickém vzdělávání. Cílem narativní přehledové studie je zjistit, (a) jak je možné učení se ze zpracování vizuálních geografických informací teoreticky ukotvit, (b) jak je možné operacionalizovat geografické vizuálie pro potřeby zkoumání školní výuky zeměpisu/geografie a pro potřeby tvorby učebnic a atlasů, (c) zda je možné na základě zmapování dosavadního stavu poznání identifikovat oborově specifická doporučení umožňující srozumitelnou a žákům blízkou statickou vizualizaci geografických jevů. Metodický přístup vychází z rešerše odborné literatury spadající do oblasti kognitivní psychologie a pedagogických věd. Výzkumná zjištění se následně snažíme rozpracovat pro potřeby geografického vzdělávání. V poslední části studie se zamýšlíme, jak mohou být získané poznatky využity ke zlepšování kvality vizuálních didaktických prostředků v geografickém vzdělávání.
In English
The study seeks to explain how evidence-based knowledge about learning from visual material can be utilized by way of improving the visuals used in geography education.The aim of this narrative review is to find out: a) the theoretical foundations of learning from visuals, b) how to operationalize geographical visuals in a way that would facilitateresearch on school instruction and inform the production of textbooks and atlases, c) to identify (based on the state of the art)some domain specific recommendations contributing to more understandable and pupil-friendly static visualization of geographical phenomena. The method is based on the review of literature related to the domains of cognitive psychology, educational science, and geography education. In the concluding part, it is suggested how the findings of our study may contribute to the improvement of visuals in geography education.
Links
GA16-01003S, research and development project |
|