ČERNÁ, Jana. Administrativní zásahy do hodin náboženské výchovy na národních školách v 50. letech na příkladu města Brna (Administrative interventions in lessons of religious education at national schools in the 1950s on the example of the city of Brno). In Sborník muzea Brněnska. Brno: Muzeum Brněnska, p. o., 2018, p. 65-81. ISBN 978-80-906690-7-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Administrativní zásahy do hodin náboženské výchovy na národních školách v 50. letech na příkladu města Brna
Name (in English) Administrative interventions in lessons of religious education at national schools in the 1950s on the example of the city of Brno
Authors ČERNÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Sborník muzea Brněnska, p. 65-81, 17 pp. 2018.
Publisher Muzeum Brněnska, p. o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00105137
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-906690-7-9
ISSN 2570-6349
Keywords in English Religious education; New socialist Man; Communist Party; school law; school
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Jana Černá, Ph.D., učo 398441. Changed: 2/1/2019 16:29.
Abstract
Studie pojednává o výchově nového socialistického člověka, která byla mimo jiné spojována i s tlakem na hodiny náboženské výchovy. Boj, který se rozhořel ihned po komunistickém převratu v roce 1948, byl ve své první fázi spojován především s administrativními zásahy. Tlak byl patrný jak v rovině zákonů, ministerských výnosů a pochopitelně se odrážel i v administrativních zásazích na samotných školách. Cílem studie je ukázat, jak se tlak promítl v každodenním dění na národních školách.
Abstract (in English)
The study deals with the upbringing of the New socialist Man, which was associated with the pressure in lessons of religious education. The struggle that flared up immediately after the Communist coup in 1948 was, in its first phase, mainly associated with administrative interventions. The pressure was evident in school law, ministerial regulations and was reflected in administrative interventions at schools themselves. The aim of the study is to explain how the pressure was reflected in everyday events at national schools.
Links
MUNI/A/0885/2017, interní kód MUName: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Acronym: Kulturní identita)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/8/2024 09:43