STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. The digital eye and the manual hand. 2018. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | The digital eye and the manual hand |
Name in Czech | Digitální oko a manuální ruka |
Authors | STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 2018. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 60401 Arts, Art history |
Country of publisher | Finland |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/18:00105167 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | nová media;digitální technologie;tradiční materiály;výtvarná výchova |
Keywords in English | new media;digital technologies;tradicional materials;art education |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D., učo 1422. Changed: 8/4/2019 10:26. |
Abstract |
---|
In this paper, the following questions are asked and answered: How do we visualize the physical reality that we observe with undoubtably one of the most important sensory organs - our eyes? Why, especially these days, are there situations in which physical objects are seldom observed directly, but we rather take photographs of them and examine the images taken to then display them, among other things, with classic materials (pencils, pens, charcoal, paints) and the “manual hand”? Questions concerning the relationship between vision, feelings and thinking are also examined: Is the choice of photographs taken and archived by us random or the result of complex mental activity? What can we imagine by the term “digital eye,” which is the metaphorical term for permanently capturing reality through digital devices (mobile phone, digital camera, video camera, etc.). |
Abstract (in Czech) |
---|
V tomto příspěvku jsou položeny následující otázky a zodpovězeny: Jak vidíme fyzickou realitu, kterou pozorujeme s nepochybně jedním z nejdůležitějších senzorických orgánů - očí? Proč, zvláště v těchto dnech, existují situace, kdy fyzické objekty jsou zřídka pozorovány přímo, ale fotografujeme je a zkoumáme snímky pořízené k jejich zobrazení, mimo jiné s klasickými materiály (tužky, pero, dřevěné uhlí, barvy) a "ruční ruka" Otázky týkající se vztahu mezi vize, pocity a myšlení jsou také zkoumány: Je výběr snímků pořízených nebo archivován náhodně nebo výsledkem komplexní duševní činnosti? Co si dokážeme představit termínem digitální oko, které je metaforickým pojmem trvale zachycovat realitu pomocí digitálních zařízení (mobilní telefon, digitální fotoaparát, videokamera atd.). |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1183/2017, interní kód MU | Name: Self-Image - výzkum fenoménu identity v umění a výchově (Acronym: Self-Image) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 10/10/2024 03:17