k 2018

The digital eye and the manual hand

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana

Basic information

Original name

The digital eye and the manual hand

Name in Czech

Digitální oko a manuální ruka

Authors

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

2018

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Finland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00105167

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

nová media;digitální technologie;tradiční materiály;výtvarná výchova

Keywords in English

new media;digital technologies;tradicional materials;art education

Tags

International impact

Abstract

V originále

In this paper, the following questions are asked and answered: How do we visualize the physical reality that we observe with undoubtably one of the most important sensory organs - our eyes? Why, especially these days, are there situations in which physical objects are seldom observed directly, but we rather take photographs of them and examine the images taken to then display them, among other things, with classic materials (pencils, pens, charcoal, paints) and the “manual hand”? Questions concerning the relationship between vision, feelings and thinking are also examined: Is the choice of photographs taken and archived by us random or the result of complex mental activity? What can we imagine by the term “digital eye,” which is the metaphorical term for permanently capturing reality through digital devices (mobile phone, digital camera, video camera, etc.).

In Czech

V tomto příspěvku jsou položeny následující otázky a zodpovězeny: Jak vidíme fyzickou realitu, kterou pozorujeme s nepochybně jedním z nejdůležitějších senzorických orgánů - očí? Proč, zvláště v těchto dnech, existují situace, kdy fyzické objekty jsou zřídka pozorovány přímo, ale fotografujeme je a zkoumáme snímky pořízené k jejich zobrazení, mimo jiné s klasickými materiály (tužky, pero, dřevěné uhlí, barvy) a "ruční ruka" Otázky týkající se vztahu mezi vize, pocity a myšlení jsou také zkoumány: Je výběr snímků pořízených nebo archivován náhodně nebo výsledkem komplexní duševní činnosti? Co si dokážeme představit termínem digitální oko, které je metaforickým pojmem trvale zachycovat realitu pomocí digitálních zařízení (mobilní telefon, digitální fotoaparát, videokamera atd.).

Links

MUNI/A/1183/2017, interní kód MU
Name: Self-Image - výzkum fenoménu identity v umění a výchově (Acronym: Self-Image)
Investor: Masaryk University, Category A