J
2018
Přístupy ve vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím?
HLOUŠKOVÁ, Lenka
Basic information
Original name
Přístupy ve vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím?
Name (in English)
Moving From a Training-Based to a Competence-Based Approach in the Education of Career Counsellors?
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00105186
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
kariérový poradce; přístup založený na vyučování; multiprofesionální přístup; kompetenční přístup; Česká republika
Keywords in English
career guidance practitioner; career counsellor; training-based approach; multiprofessional approach; competence-based approach; the Czech Republic
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Cílem této studie je identifikovat rozdílné přístupy ve vzdělávání kariérových poradců a naznačit jejich potenciál pro další profesionalizaci kariérového poradenství v ČR. S oporou o zdroje týkající se vzdělávání kariérových poradců v evropských zemích, s ohledem na vývoj odborné přípravy profesních/kariérových poradců v ČR a výsledky analýz vzdělávacích příležitostí určených kariérovým poradcům v ČR v letech 2003, 2010 a 2017 jsou představeny tři přístupy ve vzdělávání kariérových poradců. Konkrétně to je přístup založený na vyučování, multiprofesionální přístup a kompetenční přístup, které jsou v současné době v ČR praktikovány paralelně vedle sebe. Otázkou ale zůstává, jak lze s ohledem na situaci v ČR podporovat silné stránky a eliminovat slabé stránky toho kterého přístupu, a tím vytvořit co nejoptimálnější systém vzdělávání pro velmi rozmanitou skupinu českých kariérových poradců.
In English
The present study aims to identify various approaches to the education of career guidance counsellors and highlight the potential of these approaches for the further professionalization of career guidance counselling in the Czech Republic. The study introduces three approaches to the education of career guidance counsellors based on (i) sources on the education of career guidance counsellors in European countries, (ii) the development of professional educational opportunities for career guidance counsellors in the Czech Republic, and (iii) the results of analyses of educational opportunities available to career counsellors in the Czech Republic in 2003, 2010, and 2017. These approaches are a training-based approach, a multi-professional approach, and a competence-based approach, and all are practised alongside one another in the Czech Republic. Nonetheless, the question still remains as to how best to support the strong features and diminish the weak features of each approach to create the most optimal system of education for the very diverse group of Czech career guidance counsellors.
Links
MUNI/A/1028/2017, interní kód MU | Name: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení | Investor: Masaryk University, Category A |
|
Displayed: 10/11/2024 09:37