C 2019

School in the Czech Republic

JANÍK, Tomáš and Eva MINAŘÍKOVÁ

Basic information

Original name

School in the Czech Republic

Name in Czech

Školství v České republice

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Münster, Handbuch Schulpädagogik, p. 261-270, 10 pp. UTB, 2019

Publisher

Waxmann

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00107216

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-8252-8698-9

Keywords (in Czech)

škola; vzdělávání; kurikulární reforma

Keywords in English

school; education; curriculum reform

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/3/2020 14:13, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

In the chapter, we aim to introduce the development of education and curricular changes in the Czech Republic after the so-called Velvet Revolution (1989), with a special focus on the recent curriculum reform. We will describe four relatively distinct periods in the history of education in the Czech Republic after 1989. First, we will look at the 1990s as a period of deconstruction and partial stabilization when the country needed to turn away old principles and establish new ones on all levels of education. The second period dates approximately from the turn of the millennium till 2005. In this period, also called reconstruction phase, a strategic paper was prepared and authorized that described the visions for the development of education in the Czech Republic (White Paper, 2001) and a curriculum reform was designed and piloted. The third period – years 2005 to 2012 – is marked by the implementation of the reform. From 2012 (fourth period) we can see signs that the idea of the curriculum reform is being re-framed and steps are being taken that seem to go against its principles. We are going to discuss these tendencies in connection with the new strategic plans for the Czech education system (e.g. Education Strategy 2020).

In Czech

Cílem kapitoly je představit vývoj vzdělávání a proměn kurikula v České republice po takzvané sametové revoluci (1989), a to se speciálním zřetelem ke kurikulární reformě. Popisujeme čtyři relativně jasně odlišitelné etapy vývoje vzdělávání. Nejdříve se zaměřujeme na devadesátá léta jako na období dekonstrukce a parciální stabilizace, kdy docházelo k odklonu od předrevolučních principů a ty byly nahrazovány novými, a to na všech úrovních vzdělávání. Druhá etapa datovaná přibližně od přelomu milénia do roku 2005 byla etapou rekonstrukce, kdy byl připravován strategický dokument, který vyjadřoval vize rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha, 2001) a kdy byla koncipována a pilotována kurikulární reforma. Třetí etapa (léta 2005-2012) byla věnována implementaci reformy. Od roku 2012 (čtvrtá etapa) se objevují signály svědčící o vytrácení kurikulární reformy a objevují se protichůdné tendence. V závěru diskutujeme výhled na období zavádění Strategie vzdělávací politiky do roku 2020.

Links

GA15-05122S, research and development project
Name: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation