Detailed Information on Publication Record
2019
School in the Czech Republic
JANÍK, Tomáš and Eva MINAŘÍKOVÁBasic information
Original name
School in the Czech Republic
Name in Czech
Školství v České republice
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Münster, Handbuch Schulpädagogik, p. 261-270, 10 pp. UTB, 2019
Publisher
Waxmann
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/19:00107216
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-8252-8698-9
Keywords (in Czech)
škola; vzdělávání; kurikulární reforma
Keywords in English
school; education; curriculum reform
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 30/3/2020 14:13, Dana Nesnídalová
V originále
In the chapter, we aim to introduce the development of education and curricular changes in the Czech Republic after the so-called Velvet Revolution (1989), with a special focus on the recent curriculum reform. We will describe four relatively distinct periods in the history of education in the Czech Republic after 1989. First, we will look at the 1990s as a period of deconstruction and partial stabilization when the country needed to turn away old principles and establish new ones on all levels of education. The second period dates approximately from the turn of the millennium till 2005. In this period, also called reconstruction phase, a strategic paper was prepared and authorized that described the visions for the development of education in the Czech Republic (White Paper, 2001) and a curriculum reform was designed and piloted. The third period – years 2005 to 2012 – is marked by the implementation of the reform. From 2012 (fourth period) we can see signs that the idea of the curriculum reform is being re-framed and steps are being taken that seem to go against its principles. We are going to discuss these tendencies in connection with the new strategic plans for the Czech education system (e.g. Education Strategy 2020).
In Czech
Cílem kapitoly je představit vývoj vzdělávání a proměn kurikula v České republice po takzvané sametové revoluci (1989), a to se speciálním zřetelem ke kurikulární reformě. Popisujeme čtyři relativně jasně odlišitelné etapy vývoje vzdělávání. Nejdříve se zaměřujeme na devadesátá léta jako na období dekonstrukce a parciální stabilizace, kdy docházelo k odklonu od předrevolučních principů a ty byly nahrazovány novými, a to na všech úrovních vzdělávání. Druhá etapa datovaná přibližně od přelomu milénia do roku 2005 byla etapou rekonstrukce, kdy byl připravován strategický dokument, který vyjadřoval vize rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha, 2001) a kdy byla koncipována a pilotována kurikulární reforma. Třetí etapa (léta 2005-2012) byla věnována implementaci reformy. Od roku 2012 (čtvrtá etapa) se objevují signály svědčící o vytrácení kurikulární reformy a objevují se protichůdné tendence. V závěru diskutujeme výhled na období zavádění Strategie vzdělávací politiky do roku 2020.
Links
GA15-05122S, research and development project |
|