SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Monika ČERNÁ, Lucie GRŮZOVÁ, Eva NOVÁKOVÁ and Hana STADLEROVÁ. Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských a 1. stupně základních škol (Supporting the creation of a professional portfolio in pre-graduate education pre-school and primary teachers). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9177-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských a 1. stupně základních škol
Name (in English) Supporting the creation of a professional portfolio in pre-graduate education pre-school and primary teachers
Authors SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Monika ČERNÁ, Lucie GRŮZOVÁ, Eva NOVÁKOVÁ and Hana STADLEROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 2018.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9177-1
Keywords (in Czech) Profesní portfolio; studenti; reflexe; státní závěrečná zkouška.
Keywords in English Professional portfolio; students; reflection; final state exam
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 12/4/2019 09:48.
Abstract
Publikace je metodickým materiálem určeným akademickým pracovníkům, kteří vyučují ve studijních programech Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Jejím cílem je představit reflektivně pojaté přípravné vzdělávání učitelů a roli profesního portfolio v něm. Publikace je zaměřená na proces i produkt profesního portfolia. Akcentuje roli portfolia v profesním rozvoji a učení studentů a jeho využití pro hodnocení vzdělávacích procesů. Měla by akademickým pracovníkům pomoci porozumět reflektivnímu procesu stávání se učitelem a podpořit individualizaci a autenticitu v profesionalizačním rozvoji studentů. Nedílnou součástí metodického textu jsou skripta určená studentům, která slouží jako průvodce k tvorbě vlastního portfolia tak, aby je mohli efektivně využít mj. jako podklad ke státní závěrečné zkoušce.
Abstract (in English)
The publication is a methodological text intended for academic staff who teach in the study programmes Teacher for Primary Schools and Teacher for Kindergartens. It aims to present a reflective approach to initial teacher education and the role of the professional portfolio in it. The publication focuses on both the process and the product of the professional portfolio. It emphasises the role of portfolio in professional development and student learning and its use in evaluating educational processes. It should help teacher educators to understand the reflective process of becoming a teacher and to promote individualisation and authenticity in the professional development of students. An integral part of the methodological text is a study brochure for students (scriptum), which serve as a guide to creating their own portfolios which may be effectively used e.g. as a material for the final state exam.
PrintDisplayed: 19/7/2024 12:27