Publikace je metodickým materiálem určeným akademickým pracovníkům, kteří vyučují ve studijních programech Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Jejím cílem je představit reflektivně pojaté přípravné vzdělávání učitelů a roli profesního portfolio v něm. Publikace je zaměřená na proces i produkt profesního portfolia. Akcentuje roli portfolia v profesním rozvoji a učení studentů a jeho využití pro hodnocení vzdělávacích procesů. Měla by akademickým pracovníkům pomoci porozumět reflektivnímu procesu stávání se učitelem a podpořit individualizaci a autenticitu v profesionalizačním rozvoji studentů. Nedílnou součástí metodického textu jsou skripta určená studentům, která slouží jako průvodce k tvorbě vlastního portfolia tak, aby je mohli efektivně využít mj. jako podklad ke státní závěrečné zkoušce.
In English
The publication is a methodological text intended for academic staff who teach in the study programmes Teacher for Primary Schools and Teacher for Kindergartens. It aims to present a reflective approach to initial teacher education and the role of the professional portfolio in it. The publication focuses on both the process and the product of the professional portfolio. It emphasises the role of portfolio in professional development and student learning and its use in evaluating educational processes. It should help teacher educators to understand the reflective process of becoming a teacher and to promote individualisation and authenticity in the professional development of students. An integral part of the methodological text is a study brochure for students (scriptum), which serve as a guide to creating their own portfolios which may be effectively used e.g. as a material for the final state exam.