B 2017

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Basic information

Original name

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Name in Czech

Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách

Name (in English)

Do they want to stay or leave?

Authors

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, 326 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 45, 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00101500

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8889-4

Keywords (in Czech)

začínající učitel; dropout; základní školy; profesní socializace; objektivní determinanty socializace

Keywords in English

novice teacher; dropout; primary and lower secondary schools; professional socialisation; objective determinants of socialization

Tags

Reviewed
Změněno: 22/2/2019 15:33, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá I tzv. drop- out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom začínající učitelé. Kniha přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivních determinant, které byly identifikovány na rovině interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů,  širší kulturní, společenský a politický kontext). Autoři formulovali řadu doporučení pro vzdělávací politiku, vzdělavatele učitelů i pro vedení škol. Kniha byla publikována i elektronicky.

In English

One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The book discusses the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the processes of socialization of novice teachers and their objective determinants. The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). The authors formulated recommendations for educational policy, teacher educators and school leaders. The book is also available online.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation