J 2018

Afázie očima veřejnosti

KOPEČNÝ, Petr and Gabriela HABALOVÁ

Basic information

Original name

Afázie očima veřejnosti

Name in Czech

Afázie očima veřejnosti

Name (in English)

Aphasia through the eyes of the public

Authors

KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Gabriela HABALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů ČR, 2018, 2570-6179

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00105262

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

aphasia; awareness; acquired neurogenic communication disorder; stroke

Tags

Reviewed
Změněno: 7/1/2019 09:56, PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek prezentuje výsledky šetření uskutečněného v letech 2016-2017, které se zabývalo informovaností odborné i laické veřejnosti v oblasti afázie a možnostmi zvýšení povědomí o afázii a její intervenci. Řešení problematiky bylo motivováno snahou o analýzu základního povědomí o termínu afázie. Za účelem dosažení výzkumného cíle byla využita metoda dotazníkového šetření. Do výzkumu byly v souvislosti s cíli šetření a uvažovanými hypotézami zařazeny dvě skupiny respondentů v celkovém počtu 112 (zástupci laické i odborné veřejnosti). Výsledky podporují úvahy o nedostatečné informovanosti o problematice afázie, jejím výskytu, symptomech, přidružených obtížích, souvislostech s dalšími onemocněními, možnostech terapie a základních komunikačních přístupech k osobám s afázií. Výsledky šetření přispěly k vytvoření elektronické verze informačních letáků dostupných na webových stránkách.

In English

The paper presents the results of research, which between 2016 and 2017 focused on informing the professional and lay public in the field of aphasia and the possibilities of raising of awareness of aphasia and its intervention. The solution of the problem was motivated by the effort to analyse the basic awareness of the term aphasia. In order to achieve the research objectives was used the questionnaire survey method. In the research were included two groups of respondents in the total number of 112 (representatives of lay and professional public). The results support considerations of inadequate awareness of aphasia, its occurrence, symptoms, associated difficulties, contexts of other illnesses, therapies and basic communication approaches to aphasia. The results of the survey contributed to the creation of an electronic version of the information leaflets available on the website.

Links

MUNI/A/1151/2017, interní kód MU
Name: Zohledňování speciálních vzdělávacích potřeb žákyň a žáků základní školy
Investor: Masaryk University, Category A