k 2017

Problematika amatérského ochotnického divadla v etnologii a kulturní antropologii

SÍTEK, Martin

Basic information

Original name

Problematika amatérského ochotnického divadla v etnologii a kulturní antropologii

Name in Czech

Problematika amatérského ochotnického divadla v etnologii a kulturní antropologii

Name (in English)

The Amateur Theater Problem as a problem in Ethnology and Cultural Anthropology

Authors

SÍTEK, Martin

Edition

IV. Doktorandské sympozium Telč, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50404 Antropology, ethnology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

ochotnické divadlo, etnologie

Keywords in English

amateur theather, ethnology
Změněno: 7/1/2019 14:14, Mgr. et Mgr. Eva Chovancová

Abstract

V originále

Venkovské, tzv. sousedské divadlo je pojem, který zná česká etnologie, respektive tehdejší národopis již od 19. století, ale do dnešní doby nebyl celý fenomén českého ochotnického divadla zmapován ve svém širokém rámci, který se navíc za celé století významně změnil. Dodnes neznáme přesnou terminologii, kterou bychom mohli české ochotnické amatérské divadlo jasněji definovat, tudíž ani nevíme, z jakých metodických principů při jeho zkoumání vycházet. Víme jen, že mnohá ochotnická divadla na vesnicích a menších městech mají vazbu na lokální socio-kulturní prostředí a i přesto, že se v nich ve velké míře projevují i umělecké ambice, jejich funkce pro členskou základnu je diametrálně odlišná, než funkce profesionálních divadel. Členství vytváří pocit sounáležitosti s kolektivem, obsahuje zábavní, seberealizační, ale i normotvornou komunitní funkci. Tato spolková činnost je v mnohém podobná činnosti souborů folklorního hnutí, ale má značná specifika. Jak uchopit ochotnické divadlo na poli etnologie a jak jej chápat jakožto kulturní fenomén? Na tyto otázky bych chtěl nalézt odpověď ve svém příspěvku a možná tak otevřít diskurs nad tímto tématem.

In English

Rural, the so-called Neighborhood Theater is a concept that knows Czech ethnology or ethnology at that time since the 19th century, but to this day, the whole phenomenon of Czech amateur theater has not been mapped into its wide frame, which has changed significantly over the centuries. Until today, we do not know the precise terminology that we could define more clearly the Czech amateur amateur theater, so we do not even know what methodical principles should be used for its exploration. We know only that many amateur theaters in villages and smaller towns have a link to the local socio-cultural environment, and even though artistic ambitions are largely manifested, their membership is diametrically different to that of professional theaters. Membership creates a sense of belonging to the collective, it contains entertainment, self-realization, but also a norm-creating community function. This federal activity is in many ways similar to the activities of the ensemble of the folk movement, but it has considerable specifics. How to grasp the amateur theater in the field of ethnology and how to understand it as a cultural phenomenon? On these questions, I would like to find an answer in my contribution and perhaps open up the discourse on this topic.