Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1483941, author = {Rodová, Veronika and Slavík, Jan}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2018-3-2}, keywords = {didactics of history; didactic case study; live picture; analytical generalisation; replication; instrumentalisation; scenicisation; expression; authentification; evidence; contrafactual thinking; fictional world}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: Analytické zobecnění poznatků z praxe}, url = {https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1839/1984}, volume = {23}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1483941 AU - Rodová, Veronika - Slavík, Jan PY - 2018 TI - Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: Analytické zobecnění poznatků z praxe JF - Studia paedagogica VL - 23 IS - 3 SP - 9-47 EP - 9-47 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - didactics of history KW - didactic case study KW - live picture KW - analytical generalisation KW - replication KW - instrumentalisation KW - scenicisation KW - expression KW - authentification KW - evidence KW - contrafactual thinking KW - fictional world UR - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1839/1984 L2 - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1839/1984 N2 - Autoři zkoumají využití dramatizační metody tzv. živých obrazů při výuce dějepisu. Přitom se zaměřují na obecnější problematiku utváření vztahů mezi subjektivní zkušeností žáka a obsahem vzdělávacího oboru prostřednictvím výukové metody. V tomto procesu se žákova zkušenost instrumentalizuje – obohacuje se oborovým poznáním. Jedná se o problematiku považovanou autory za „slepou skvrnu“ výzkumů výuky, pokud tyto výzkumy nedokáží sledovat tzv. relační změny, tj. změny spojené s procesem sémantizace poznatků v příslušném vzdělávacím oboru. K výkladu text využívá metodologický potenciál didaktické kazuistiky založené na Yinově pojetí analytické generalizace a replikace teoretických konstruktů. Hlavním cílem statě je replikovat teoretické konstrukty „scénování“, „exprese“, „fikční svět“, „způsob ověřování faktů“ a „protifaktové myšlení“, které pomáhají analyzovat a objasňovat, jak se v konkrétním učebním prostředí s pomocí metody živých obrazů instrumentalizuje žákovská zkušenost. Poznatky z analýzy vedly k návrhu rozšířeného pojetí Goodmanova teoretického konstruktu „exprese“, jež je diskutováno v závěru statě. ER -
RODOVÁ, Veronika a Jan SLAVÍK. Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: Analytické zobecnění poznatků z praxe. \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, roč.~23, č.~3, s.~9-47. ISSN~1803-7437. doi:10.5817/SP2018-3-2. 2018.
|