RODOVÁ, Veronika and Jan SLAVÍK. Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: Analytické zobecnění poznatků z praxe (Live pictures as a method in history instruction: Analytical generalisation of practice findings). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 23, No 3, p. 9-47. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2018-3-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: Analytické zobecnění poznatků z praxe
Name (in English) Live pictures as a method in history instruction: Analytical generalisation of practice findings
Authors RODOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00105287
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2018-3-2
Keywords (in Czech) Didaktika dějepisu; didaktická kazuistika; živý obraz; analytická generalizace; replikace; instrumentalizace; scénování; exprese; autentifikace; evidence; protifaktové myšlení; fikční svět
Keywords in English didactics of history; didactic case study; live picture; analytical generalisation; replication; instrumentalisation; scenicisation; expression; authentification; evidence; contrafactual thinking; fictional world
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Rodová, Ph.D., učo 34241. Changed: 8/1/2019 13:15.
Abstract
Autoři zkoumají využití dramatizační metody tzv. živých obrazů při výuce dějepisu. Přitom se zaměřují na obecnější problematiku utváření vztahů mezi subjektivní zkušeností žáka a obsahem vzdělávacího oboru prostřednictvím výukové metody. V tomto procesu se žákova zkušenost instrumentalizuje – obohacuje se oborovým poznáním. Jedná se o problematiku považovanou autory za „slepou skvrnu“ výzkumů výuky, pokud tyto výzkumy nedokáží sledovat tzv. relační změny, tj. změny spojené s procesem sémantizace poznatků v příslušném vzdělávacím oboru. K výkladu text využívá metodologický potenciál didaktické kazuistiky založené na Yinově pojetí analytické generalizace a replikace teoretických konstruktů. Hlavním cílem statě je replikovat teoretické konstrukty „scénování“, „exprese“, „fikční svět“, „způsob ověřování faktů“ a „protifaktové myšlení“, které pomáhají analyzovat a objasňovat, jak se v konkrétním učebním prostředí s pomocí metody živých obrazů instrumentalizuje žákovská zkušenost. Poznatky z analýzy vedly k návrhu rozšířeného pojetí Goodmanova teoretického konstruktu „exprese“, jež je diskutováno v závěru statě.
Abstract (in English)
The authors explore the use of a drama method called live pictures in history lessons. They concentrate on a more general issue dealing with the constitution of a relationship between the pupil’s subjective experience and the discipline’s content through a teaching method. In that process the pupil’s experience is enriched by disciplinary knowledge and becomes instrumental. The authors consider this issue to be a “blind spot” in teaching research, as it does not pay enough attention to the so-called relational changes connected with the process of lexical expression of disciplinary knowledge. The text uses the methodological potential of didactic case studies based on Yin’s concept of analytical generalisation and replication of theoretical constructs. The main aim of the text is to replicate the theoretical constructs “scenicisation”, “expression”, “fictional world”, “a way of verifying facts” and “contrafactual thinking”, which help to analyse and explain how the pupil’s experience becomes instrumental by using the live pictures method in a particular learning environment. The findings of the analysis led to a proposal that Goodman’s theoretical construct “expression” should be extended as discussed at the end of the text.
PrintDisplayed: 27/4/2024 04:38