Detailed Information on Publication Record
2017
Wer is(s)t vegan, kauft vegan? Wer spricht vegan, verkauft vegan? Thematisierung des Veganismus in der Werbung aus sprachwissenschaftlicher Sicht
DATINSKÁ, BlankaBasic information
Original name
Wer is(s)t vegan, kauft vegan? Wer spricht vegan, verkauft vegan? Thematisierung des Veganismus in der Werbung aus sprachwissenschaftlicher Sicht
Name in Czech
Kdo jí (je) jako vegan, kupuje slovo vegan? Kdo mluví jako vegan, prodává veganské zboží? Tematizování veganství v reklamě z pohledu jazykovědy
Name (in English)
Who is vegan, buys vegan? Who speaks vegan, sells vegan? Thematization of veganism in advertising from a linguistic point of view
Authors
DATINSKÁ, Blanka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Mitteilungen des Regensburger Verbunds für Werbeforschung - RVW, Regensburg, Universität Regensburg, 2017, 2198-0500
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00105336
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
reklama; veganství; jazykové prostředky; jazykověda; vegan; Německo; diskurs; diskurzivní lingvistika
Keywords in English
advertising; veganism; language tools; linguistics; Germany; German language; discourse; discourse linguistics
Tags
Změněno: 1/3/2019 15:05, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Der Beitrag widmet sich der linguistischen Betrachtung einer aktuellen gesellschaftlichen Entwicklung und präsentiert das Ergebnis der bereits durchgeführten Analyse, die sich mit diskurstypischen Sprachveränderungen und mit der Rolle und Macht des vielfach konnotierten Labels „vegan“ in der Welt der Werbung beschäftigt. Im Mittelpunkt steht nicht nur die diskurslinguistische Perspektive, sondern auch die Einstellung, dass diskursbildende Sprachmittel und Konnotationsänderungen einen Einfluss auf Bedeutungsstrukturen im (Sprach)Denken der Sprachgemeinschaft ausüben.
In Czech
Příspěvek se věnuje lingvistickému pohledu na aktuální společenský vývoj v Německu a prezentuje výsledek analýzy, která se zabývá jazykovými změnami typickými pro zkoumaný diskurs a rolí a vlivem často konotovaného označení "vegan" ve světě reklamy. V centru stojí nejen perspektiva diskurzivní lingvistiky, ale také hypotéza, že jazykové prostředky tvořící konkrétní diskurs a změny konotací ovlivňují významové struktury v jazyce i myšlení společnosti.
In English
The article is devoted to the linguistic analysis of a current social development and presents the result of the analysis already carried out, which deals with discourse-typical language changes and with the role and power of the often connoted label "vegan" in the world of advertising. The focus is not only on the discursive linguistic perspective, but also on the attitude that discourse-forming language means and connotation changes exert an influence on structures of meaning in the (language) thinking of the language community.
Links
MUNI/A/1033/2017, interní kód MU |
|