FLAŠAR, Martin. Le Corbusier a hudba (Le Corbusier and music). In Přednáškový cyklus Fakulty architektury VUT v Brně, 28. března 2018, Brno. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Le Corbusier a hudba
Name (in English) Le Corbusier and music
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Přednáškový cyklus Fakulty architektury VUT v Brně, 28. března 2018, Brno, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00105375
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Le Corbusier; Iannis Xenakis; Edagard Varese; music; space; architecture
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 8/4/2019 14:59.
Abstract
Přednáška se zaměřuje na Le Corbusierovu poválečnou spolupráci s avantgardními skladateli Iannisem Xenakisem a Edgardem Varesem. Tito hudební skladatelé se soustředili na rozvíjení nové charakteristiky hudby prostřednictvím nových nástrojů a zdrojů zvuku, včetně elektronických médií. Edgard Varese si vysloužil přídomek „otec elektronické hudby“. Skladatel Iannis Xenakis na počátku 50. let pracoval v Le Corbusierově ateliéru, kdy ve 32 letech napsal první velké hudební dílo „Metastasis“. Skladba vznikla v souvislosti s Xenakisovou prací na pavilonu firmy Philips pro světovou výstavu v Bruselu. Dílo Xenakise-skladatele inspirovalo Xenakise-architekta k vytvoření paralely jeho struktury v hyperbolickém tvaru i materiálu, ze kterého byl pavilon postaven. Zajímavou skutečností, která se váže ke společné historii vzniku skladby i stavby, je fakt, že v pavilonu měla premiéru skladba Poeme électronique, jejímž autorem je Edgard Varese, kterého lze považovat za přímého předchůdce a nepochybně i za významného inspirátora Xenakisova způsobu tvorby.
Abstract (in English)
The lecture focuses on Le Corbusier's post-war collaboration with avant-garde composers Iannis Xenakis and Edgard Varese. These music composers focused on developing new characteristics of music through new instruments and sound sources, including electronic media. Edgard Varese earned the nickname "father of electronic music". In the early 1950s, composer Iannis Xenakis worked at Le Corbusier's studio, where he wrote the first major musical piece "Metastasis" at age 32. The composition was created in connection with Xenakis' work at the Philips Pavilion for the World Exhibition in Brussels. The work of the Xenakis-composer inspired Xenakis-architect to create a parallel of his structure in the hyperbolic shape and the material from which the pavilion was built. An interesting fact that relates to the common history of composition and construction is the fact that the pavilion was premiered by Poeme électronique, written by Edgard Varese, who can be considered a direct ancestor and undoubtedly also a significant inspirer of Xenakis' creative method.
Links
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 13/10/2024 09:22