PERUTKOVÁ, Jana. Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, vol. 53, Supplementum, p. 337-351. ISSN 1212-0391. doi:10.5817/MB2018-S-23. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance.
Name in Czech Oratoria určená k provádění u Božího hrobu v českých zemích a Rakousku v 18. století (část II). K problematice transferu sepolker a možnostem jejich poloscénického nebo scénického provádění.
Authors PERUTKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1212-0391.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00105413
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2018-S-23
UT WoS 000464340800023
Keywords (in Czech) oratorium; sepolkro; Boží hrob; Svatý týden; 18. století; Rakousko; české země; Morava
Keywords in English oratorio; sepolcro; holy sepulchre; Holy Week; 18th century; Austria; Bohemian lands; Moravia
Tags 18th Century, Austria, church music, libretto, Moravia, Oratorio
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 3/5/2019 14:56.
Abstract
This part of study deals with the oratorios performed at the holy sepulchre (sepolcri) and focuses particularly on the transfer of certain compositions or librettos and on their potential stage performances. In the 18th century, among the most interesting, original phenomenons of this genre belonged the performances of particular sepolcri in various places and years, as well as the problematic of “traveling” librettos, which were arranged by various composers. Right now, the most unanswered questions concern the staged or semi-staged performance practise of these works. In any case, both the holy sepulchre and painted prospect, which was often placed in front of an altar, have noteworthy theatrical features. It seems that the staged and semi-staged performances were popular in some monastic communities; however, information about this kind of performing practise is oftentimes ambiguous.
Abstract (in Czech)
Oratoria určená k provozování u Božího hrobu jsou v této části studie pojednána především z hlediska transferu konkrétních děl či libret a možného scénického ztvárnění. Uvádění jednotlivých děl na různých místech či v různých letech a především pak fenomén „putujících“ libret, která mohla být zhudebňována různými autory, patří k nejzajímavějším průvodním jevům tohoto žánru v 18. století. Nejvíce nezodpovězených otázek se prozatím týká scénického či poloscénického ztvárnění těchto oratorií. V každém případě je výrazným teatrálním aspektem jak samotný Boží hrob, tak malovaný prospekt, který byl mnohdy umístěn před oltářem. Zdá se, že scénické nebo poloscénické ztvárnění bylo oblíbené v některých duchovních řádech; indicie o tomto ztvárnění jsou však mnohdy nejednoznačné. V každém případě musí být všechny pojednané aspekty předmětem dalšího výzkumu.
Links
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 19/4/2024 05:10