PERUTKOVÁ, Jana. Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 53, Supplementum, s. 337-351. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2018-S-23.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance.
Název česky Oratoria určená k provádění u Božího hrobu v českých zemích a Rakousku v 18. století (část II). K problematice transferu sepolker a možnostem jejich poloscénického nebo scénického provádění.
Autoři PERUTKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00105413
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2018-S-23
UT WoS 000464340800023
Klíčová slova česky oratorium; sepolkro; Boží hrob; Svatý týden; 18. století; Rakousko; české země; Morava
Klíčová slova anglicky oratorio; sepolcro; holy sepulchre; Holy Week; 18th century; Austria; Bohemian lands; Moravia
Štítky 18th Century, Austria, church music, libretto, Moravia, Oratorio
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 23. 4. 2024 10:38.
Anotace
This part of study deals with the oratorios performed at the holy sepulchre (sepolcri) and focuses particularly on the transfer of certain compositions or librettos and on their potential stage performances. In the 18th century, among the most interesting, original phenomenons of this genre belonged the performances of particular sepolcri in various places and years, as well as the problematic of “traveling” librettos, which were arranged by various composers. Right now, the most unanswered questions concern the staged or semi-staged performance practise of these works. In any case, both the holy sepulchre and painted prospect, which was often placed in front of an altar, have noteworthy theatrical features. It seems that the staged and semi-staged performances were popular in some monastic communities; however, information about this kind of performing practise is oftentimes ambiguous.
Anotace česky
Oratoria určená k provozování u Božího hrobu jsou v této části studie pojednána především z hlediska transferu konkrétních děl či libret a možného scénického ztvárnění. Uvádění jednotlivých děl na různých místech či v různých letech a především pak fenomén „putujících“ libret, která mohla být zhudebňována různými autory, patří k nejzajímavějším průvodním jevům tohoto žánru v 18. století. Nejvíce nezodpovězených otázek se prozatím týká scénického či poloscénického ztvárnění těchto oratorií. V každém případě je výrazným teatrálním aspektem jak samotný Boží hrob, tak malovaný prospekt, který byl mnohdy umístěn před oltářem. Zdá se, že scénické nebo poloscénické ztvárnění bylo oblíbené v některých duchovních řádech; indicie o tomto ztvárnění jsou však mnohdy nejednoznačné. V každém případě musí být všechny pojednané aspekty předmětem dalšího výzkumu.
Návaznosti
MUNI/A/0907/2017, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 16:23