KOLAŘÍKOVÁ, Veronika. Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v muzejní edukaci: výzkumný exkurz (Constructivist theories of learning and their use in museum education: the research). In Fenomén kultúrneho dedičstva v spoločnosti – dejiny, súčasný stav a perspektívy IV. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v muzejní edukaci: výzkumný exkurz
Name in Czech Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v muzejní edukaci: výzkumný exkurz
Name (in English) Constructivist theories of learning and their use in museum education: the research
Authors KOLAŘÍKOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Fenomén kultúrneho dedičstva v spoločnosti – dejiny, súčasný stav a perspektívy IV. 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00105533
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Muzeum; konstruktivistické teorie učení; výzkum.
Keywords in English Museum; constructivist theories of learning; research.
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D., učo 363842. Changed: 29/3/2019 10:22.
Abstract
Moderní muzea jsou neodmyslitelně spjatá s edukačním posláním. Přínosnými pro praxi muzejní edukace jsou konstruktivistické teorie učení. O ty je možné opírat edukační proces nejen ve škole, ale také v muzeu. To pro takovou edukaci nabízí vhodné podmínky. Edukace v muzeu v ideálním případě nemá podobu pouhého frontálního výkladu průvodce. Naopak se dnes muzea snaží návštěvníky do procesu edukace co nejvíce aktivně zapojit. Právě aktivní role návštěvníka stojí v centru pozornosti konstruktivistických teorií učení, které si příspěvek klade za cíl představit a na základě výsledků výzkumné analýzy ukázat možnosti jejich využití v praxi.
Abstract (in English)
Modern museums are inherently connected with the educational mission. The constructivist learning theory are beneficial for the practice of museum education. They can rely on the educational process not only in the school but also in the museum. It offers suitable conditions for such education. Education in a museum ideálky has not a form of a frontal interpretation of a guide. On the contrary, the museum today tries to involve the visitors in the education process as actively as possible. An active role of the visitor is at the center of constructivist learning theories. These theories are with the results of my research presented in these conference contribution.
Links
MUNI/A/1042/2017, interní kód MUName: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Acronym: VyZsocpeD)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:43