Detailed Information on Publication Record
2018
Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma
ZVONČÁK, Vojtěch, Jiří MEKYSKA, Katarína ŠAFÁROVÁ, Ján MUCHA, Tomáš KISKA et. al.Basic information
Original name
Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma
Name (in English)
Influence of intra-writer normalization on developmental dysgraphia diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting
Authors
ZVONČÁK, Vojtěch (203 Czech Republic), Jiří MEKYSKA (203 Czech Republic), Katarína ŠAFÁROVÁ (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Ján MUCHA (703 Slovakia), Tomáš KISKA (203 Czech Republic), Barbora LOSENICKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Barbora ČECHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavlína FRANCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdeněk SMÉKAL (203 Czech Republic)
Edition
Elektrorevue, International Society for Science and Engineering o.s. 2018, 1213-1539
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50101 Psychology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/18:00107235
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
vývojová dysgrafie; dětská dysgrafie; digitalizační tablet; HPSQ; SFFS; náhodné lesy; gradientní boostovací stromy; xgboost
Keywords in English
developmental dysgraphia; child dysgraphia; digitizing tablets; HPSQ; SFFS; random forests; gradient boost trees; xgboost
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/4/2020 08:22, PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D.
V originále
U dětí se vývojová dysgragrafie (VD) projevuje pomalejším psaním, zhoršenou čitelností písma a zároveň negativním vlivem na plánování a generování obsahového textu. Takové projevy VD můžou v průběhu dospívání škodlivě působit na sebevyjadřování a komunikační dovednosti dítěte. Cílem této studie je výzkum nových normalizačních metod IWN (Intra-writer normalization methods), které povedou ke zlepšení diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. Pro tento účel bylo analyzováno písmo 97 dětí, které psaly zadaný text na digitalizační tablet. Jejich schopnost psát byla hodnocena pomocí škály HPSQ (Handwriting proficiency screening questionnaire). Ze záznamu písemného projevu byly extrahovány konvenční parametry, které se následně normalizovaly pomocí čtyř nových IWN metod. Z výsledků vyplývá, že tahově orientovaná normalizace využívající normu z-skóre snížila chybu odhadu HPSQ při hodnocení VD z 23% na 19%. Tato studie dokazuje, že tahově orientovaná IWN má slibný potenciál na poli automatizované diagnózy a hodnocení VD.
In English
Developmental dysgraphia (DD) in children population is manifested predominantly in slowness of writing, reduced written text readability, and impaired ability to plan and generate textual content. These symptoms affect children's capabilities of self-expressing and communicating. The goal of this work is the investigation and development of novel intra-writer normalization (IWN) methods in direction of improving DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, handwriting signals acquired by digitization tablet of 97 children were analyzed. Their ability to write was quantified by Handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ). From the acquired signals, conventional parameters were extracted. These parameters were consequently normalized by four IWN methods. The results show that stroke-based normalization based on the Z-score norm reduced an error of HPSQ prediction by 4% (from 23% to 19%). This proves the potential of such a~normalization to improve the automated diagnosis and assessment of DD.
Links
GA18-16835S, research and development project |
|