C 2018

Georg Placzek : formování vědecké osobnosti v prostředí meziválečného Brna

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Georg Placzek : formování vědecké osobnosti v prostředí meziválečného Brna

Name (in English)

Georg Placzek : Formation of a Scientific Personality in the Interwar World of Brno

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Průmysl a technika na Moravě v 19. a 20. století, p. 83-95, 13 pp. Acta musei technici brunensis, 2018

Publisher

Technické muzeum v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00105604

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87896-63-1

Keywords (in Czech)

Georg Placzek; fyzika; Brno; jaderná fyzika

Keywords in English

Georg Placzek; physics; Brno; nuclear physics

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 8/4/2019 09:52, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

Kapitola představuje osobnost George Placzeka jako jedné z významných osobností vědy - má zásadní podíl na vzniku a formování jaderné fyziky jako vědní disciplíny, účastnil se projektu Manhattan nebo pracoval v Kodaňském institutu s Nielsem Boherem. Analýza jeho díla, ale také vlivů, které formovali doposud v českém odborném diskursu téměř chybí. Předložený text usiluje o tom, aby tuto mezeru zaplnil.

In English

The chapter is a personality of George Placzek as one of the most important personalities of science - he has a fundamental role in the formation and formation of nuclear physics as a science discipline, participated in the Manhattan project, or worked in the Kondain Institute with Niels Boher. The analysis of his work, but also the influences he has shaped so far in Czech professional discourse, is almost lacking. The submitted text strives to fill this gap.