Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1487760, author = {Kokeš, Radomír D.}, article_location = {Praha}, article_number = {4}, keywords = {film; history of film theories; Czech thinking about Cinema; Czech Avantgarde; Vítězslav Nezval}, language = {cze}, issn = {0862-397X}, journal = {Iluminace}, title = {Vítězslav Nezval, role fotogenie a myšlenkový obrat}, url = {https://www.academia.edu/36757668/2017_-_Vitezslav_Nezval_role_fotogenie_a_myslenkovy_obrat}, volume = {29}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1487760 AU - Kokeš, Radomír D. PY - 2017 TI - Vítězslav Nezval, role fotogenie a myšlenkový obrat JF - Iluminace VL - 29 IS - 4 SP - 31-46 EP - 31-46 SN - 0862397X KW - film KW - history of film theories KW - Czech thinking about Cinema KW - Czech Avantgarde KW - Vítězslav Nezval UR - https://www.academia.edu/36757668/2017_-_Vitezslav_Nezval_role_fotogenie_a_myslenkovy_obrat N2 - Článek poukazuje na několik důležitých rysů filmového uvažování u básníka a představitele české meziválečné avantgardy Vítězslava Nezvala. Ten bývá v porovnání s Karlem Teigem jako autor textů o filmu spíše marginalizován, ovšem ve výše pojednaných aspektech a rámcích představuje docela svébytný, jakkoli třeba unikavý jev v dějinách českého myšlení o filmu. Zaprvé v tom, jak nečekaný a významný byl jeho obrat od jednoho způsobu interpretace filmového fenoménu k druhému během jednoho roku. Jednalo se (a) o obrat rétorický. Oproti spíše abstrahujícímu, teoretizujícímu postoji zaujal postoj výrazněji kritický, instruktivní a více zaměřený na konkrétní tvůrčí praxi. Ale stejně tak (b) šlo o obrat hodnotový. V roce 1925 navrhoval pojetí fotogenie, které bylo zaměřené na abstraktní výtvarné kvality filmu a využívalo námět i dějový rámec coby prostředky zvyšující přístupnost díla pro širší, méně esteticky senzibilní publikum. Avšak v roce 1926 Nezval tento poměr obrátil a do řídící role postavil naopak námět a kvality dějové výstavby. Zadruhé jsem se snažil podpořit tvrzení, že Nezvalovo myšlení o filmu bylo v obou těchto fázích blízké některým rysům uvažování ruských literárněvědných formalistů i českých literárněvědných strukturalistů. To mohlo být způsobeno sdíleným vlivem konstruktivismu přes Karla Teigeho, vlivem setkávání s Romanem Jakobsonem či jednoduše tendencí k praktičtějšímu uvažování o (filmovém) umění. S ním souvisela rovněž tendence dopátrat se logiky vnitřních mechanizmů fungování díla i jeho výroby. ER -
KOKEŠ, Radomír D. Vítězslav Nezval, role fotogenie a myšlenkový obrat (Vítězslav Nezval, The Role of Photogénie and a Turn of Thought). \textit{Iluminace}. Praha, 2017, vol.~29, No~4, p.~31-46. ISSN~0862-397X.
|