KOKEŠ, Radomír D. Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu (Film Acting, Czech Silent Cinema, and Questions of the Film Style Research). Iluminace. Praha, 2018, roč. 30, No 2, p. 31-57. ISSN 0862-397X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu
Name (in English) Film Acting, Czech Silent Cinema, and Questions of the Film Style Research
Authors KOKEŠ, Radomír D. (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Iluminace, Praha, 2018, 0862-397X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00105627
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) filmové herectví; (mezi)národní dějiny filmového stylu; česká němá kinematografi; poetika filmu; rozbor filmu
Keywords in English film acting; (inter)national history of film style; Czech silent cinema; poetics of cinema; film analysis
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Večeřa, Ph.D., učo 261655. Changed: 27/3/2019 23:11.
Abstract
V souladu se svým názvem tato studie staví do centra svého zájmu vztah mezi jím načrtnutými oblastmi. Klade si otázku, nakolik lze skrze formálně analytický výzkum filmového herectví načrtnout i vysvětlit dis/kontinuity stylistických dějin českého němého filmu v období do roku 1922, a to na pozadí dosaženého poznání na poli mezinárodní historiografie filmového stylu. V prvním rozsáhlejším bloku tato studie argumentačně postupuje shora dolů. Odráží se od již existujících interpretačních rámců spojených s ranými dějinami filmového herectví, a to převážně ve velkých zahraničních kinematografiích. Tyto vztahuje k otázkám filmové praxe a výstavby filmových děl v české kinematografii ve srovnatelném období desátých let minulého století. Namísto mechanického hledání shodných ploch se nicméně pokouší ve vztahu k dějinám českého filmu kriticky testovat samu jejich platnost, využitelnost a vysvětlovací hodnotu. Argumentace druhého rozsáhlejšího bloku oproti tomu postupuje zdola nahoru, když vychází z pečlivé analýzy konkrétních děl a filmařské praxe. Nabízí řez jedním rokem české filmové výroby (1918) a rozebírá trojici srovnatelně dlouhých třícívkových filmů se silnou ženskou protagonistkou: ČERTISKO, A VÁŠEŇ VÍTĚZÍ a UČITEL ORIENTÁLNÍCH JAZYKŮ. Ptá se po principech herecké práce, otázkách inscenování a především po jejich funkcích ve filmových dílech, jež vzájemně srovnává a zasazuje do širších historických souvislostí.
Abstract (in English)
This article focuses on formally analytical research of film acting and raises two questions. (1) To what degree it is a feasible approach towards film acting outline and how does it explain the continuities and discontinuities of a stylistic history of Czech silent cinema till 1922? (2) To what degree such aim is or is not attainable with the help of existing knowledge in the field of international film style historiography? In its first part, this study follows top-down argumentation. It reflects the already existing interpretative frameworks associated with the early history of film acting, mainly in large foreign cinemas (for example the American and the French). These are related to the cinematic practices of Czech cinema in this particular era on one side, and the constructive principles of preserved Czech films from the late teens and early 1920s on the other. Instead of mechanically identifying the similar or even the same features, this article attempts to critically examine the validity, usability and explanatory value of these interpretative frameworks vis-a-vis the stylistic history of Czech cinema. The second part of this article reverses the previous process of the argumentation as it moves from the bottom to the top. It focuses on a thorough stylistic and narrative analysis of particular Czech films on the background of identified period filmmaking practices in Czech cinema. The article thus offers a synchronic explanation of certain stylistic aspects of a one year of Czech film production (1918) and discusses three three-reels films with a strong female protagonist: Čertisko (The Little Rascal), A vášeň vítězí (And the Passion Triumphs), and Učitel orientálních jazyků (The Oriental Languages' Teacher). In connection with these films, the article analyzes the principles of the acting techniques, explores the questions of cinematic staging and, above all, explains their functions in particular film works, which are compared one to another and put in a broader historical context.
Links
MUNI/A/0886/2017, interní kód MUName: Kulturní série v dějinách kinematografie
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/4/2024 07:42