TŮMA, František. „už končíme? ještě ne? mhm. em. yes.“ : jak studenti angličtiny koordinují ukončení aktuální výměny během mluvení ve dvojicích. In Konference České sociologické společnosti. Česká společnost a sociologie : diagnózy a perspektivy (1918-2018), Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové, 28.–30. 11. 2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „už končíme? ještě ne? mhm. em. yes.“ : jak studenti angličtiny koordinují ukončení aktuální výměny během mluvení ve dvojicích
Name in Czech „už končíme? ještě ne? mhm. em. yes.“ : jak studenti angličtiny koordinují ukončení aktuální výměny během mluvení ve dvojicích
Authors TŮMA, František.
Edition Konference České sociologické společnosti. Česká společnost a sociologie : diagnózy a perspektivy (1918-2018), Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové, 28.–30. 11. 2018, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) interakce ve třídě; konverzační analýza; výuka cizího jazyka; práce ve dvojici; ukončování výměny
Keywords in English classroom interaction; conversation analysis; foreign language classroom; pairwork; closing
Changed by Changed by: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Changed: 4/2/2019 10:11.
Abstract
V centru zájmu etnometodologické konverzační analýzy stojí to, jak mluvčí realizují svůj každodenní život, jak se dorozumívají a jak dosahují toho, že se jejich jednání stává pro ostatní smysluplným. V institucionálním prostředí se pozornost výzkumníků soustředí také na to, jak mluvčí v interakci vykonávají institucionální činnosti (Heritage & Clayman, 2010, s. 18–19). Ve výuce anglického jazyka patří k takovým činnostem i mluvení ve dvojicích, při kterém studenti typicky diskutují o daných problémech nebo odpovídají na otázky. Na rozdíl od frontální výuky učitel do mluvení ve dvojicích zpravidla nevstupuje, je tedy na samotných studentech, aby svou činnost vzájemně koordinovali. Tato koordinace probíhá jazykově i mimojazykově a českém výzkumu interakce ve třídě zůstává relativně neprobádanou oblastí. Cílem příspěvku je na vybraných video- a audiozáznamech ze středně pokročilého kurzu angličtiny analyzovat, jak studenti v těsné vzájemné koordinaci během práce ve dvojicích utvářeli konec probíhající výměny (tj. sekvence replik k jedné otázce nebo jednomu problému). Studenti vedle verbálních prostředků spoluutvářeli konec probíhající výměny, mimo jiné, pohledem (na sebe vzájemně, před sebe, do papíru), uchopením pracovního listu, smíchem nebo držením těla. Konverzačněanalytický rozbor několika datových úryvků se zaměří na vzájemnou koordinaci mluvčích při ukončování probíhající výměny pomocí řečových a tělesných praktik. Z hlediska činnosti mluvení ve dvojicích se jedná o důležité praktiky, které studentům umožňují posunout se od aktuální výměny k dalšímu problému nebo následující otázce. Z hlediska sociologie každodennosti analýza používání výše uvedených praktik přispívá k poznatkům o interakci v méně strukturovaných situacích.
Links
GA18-02363S, research and development projectName: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/8/2024 00:44