DROZD, David. Dočíst Veltruského... (Reading Veltruský properly...). In Text a divadlo. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dočíst Veltruského...
Name (in English) Reading Veltruský properly...
Authors DROZD, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Text a divadlo, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Web kolokvia
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00101616
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) dramatický text; divadlo; zvukové vlastnosti textu
Keywords in English dramatic text; theatre; sound features of text
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 7/4/2019 15:51.
Abstract
Veltruského teze ze studie "Dramatický text jako součást divadelního představení" (1941), případně náhled na drama ze monografie "Drama jako básnické dílo" (1942) patří po tezích Zichových dnes již k notoricky známým myšlenkám - ať už jsou předmětem souhlasu či polemik. Mnohem méně (resp. žádná...) pozornosti je však věnováno Veltruského dalšímu promýšlení vztahu divadla a textu, a to zejména užší otázky vztahu zvukových kvalit textu a jeho jevištního provedení. Ty najdeme rozpracovány nejen v rozsáhlém textu "Zvukové vlastnosti textu a hercův projev" (1991), ale pronikají vlastně celou druhou polovinou Veltruského díla jako jeho vnitřní svorník. Veltruský své mladistvé hypotézy často přehodnocuje - pokusím se tedy ukázat tyto proměny a zvážit, jak může být vnitřní dynamičnost Veltruského myšlení inspirativní pro naše uvažování dnes.
Abstract (in English)
Vetrusky's koncepts mentioned in "Dramatic text as Component of Theatre" (1941), and his view on drama from "Drama as Literature" (1942) as notorious. But almost no attention is given to Veltrusky's later thinking, especially his thought specifically on sound features of text and its stage realisation. These thoughts are developed not only in "Sounds features on text and Acting" (1991), but they are recurrent motife in many of his later texts. Veltrusky is often revising hypotheses from his early writing - in my paper I will demonstrate these changes and show, how could be dynamics of Veltrusky's concept inspiring today.
Links
GA16-20335S, research and development projectName: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů (Acronym: ZICHDIVADLO)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 21/8/2024 00:13