Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1489302, author = {Franc, Adam}, article_number = {č. 24}, keywords = {software art; conceptual art; digital art; software; computer virus; destruction; instructions}, language = {cze}, issn = {1802-8918}, journal = {Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny}, title = {Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků}, volume = {roč. 12}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1489302 AU - Franc, Adam PY - 2018 TI - Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků JF - Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny VL - roč. 12 IS - č. 24 SP - 92-121 EP - 92-121 PB - Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze SN - 18028918 KW - software art KW - conceptual art KW - digital art KW - software KW - computer virus KW - destruction KW - instructions N2 - Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem. ER -
FRANC, Adam. Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků (The History of Software Art. Several Beginnings, Several Histories). \textit{Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny}. Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2018, roč. 12, č. 24, p.~92-121. ISSN~1802-8918.
|