ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v kontextu knihovnické práce (Digital competence in the context of librarian work). In Knihovny současnosti 2018 Sborník z 26. ročníku konference, konané 11.–13. září 2018 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. 1st ed. Praha: Sdružení knihoven ČR, 2018, p. 223-234. ISBN 978-80-86249-86-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální kompetence v kontextu knihovnické práce
Name (in English) Digital competence in the context of librarian work
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition 1. vyd. Praha, Knihovny současnosti 2018 Sborník z 26. ročníku konference, konané 11.–13. září 2018 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, p. 223-234, 12 pp. 2018.
Publisher Sdružení knihoven ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-86249-86-5
Keywords (in Czech) kompetence; digitální kompetence; kurátorství; DigComp
Keywords in English competence; digital competences; curatorship; DigComp
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 27/4/2021 10:04.
Abstract
Digitální kompetence představují téma, které může být ve společenské diskusi obestřeno řadou mýtů či kontroverzních představ. V rámci našeho příspěvku bychom rádi tyto miskoncepce kriticky reflektovali a představili evropský rámec digitálních kompetencí občana. Na něj bychom následně mohli navázat otázkou, zda je nutné či vhodné uvažovat o specifickém rámci digitálních kompetencí, kterými by měl být vybavený knihovník, tedy zkusit navrhnout nějaký model digitálně kompetentního knihovníka.
Abstract (in English)
Digital competence is a topic that can be enriched in a series of myths or controversial ideas in social discussion. As part of our contribution, we would like to critically reflect these misconceptions and introduce the European framework for the digital competences of the citizen. We could then follow up on whether it is necessary or appropriate to consider the peculiar framework of digital competences that should be equipped with a librarian, ie to try to design a model of a digitally competent librarian.
PrintDisplayed: 25/7/2024 22:26