OVČÁČKOVÁ, Jana and Šimon KŘÍŽ. Art in Face: The Role of a Game and Digital Art in Arts Education. In InSEA European Regional Congress, Helsinki 2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Art in Face: The Role of a Game and Digital Art in Arts Education
Name in Czech Umění v tváři aneb role hry a digitálního umění ve výtvarné pedagogice
Authors OVČÁČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Šimon KŘÍŽ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition InSEA European Regional Congress, Helsinki 2018, 2018.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Finland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00105819
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) hry; umělecké vzdělávání; nová média; digitální technologie; sociální média; motivace; popová kultura
Keywords in English game; art education; new media; digital technologies; social media; motivation; pop cultur
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Šimon Kříž, Ph.D., učo 411382. Changed: 4/1/2024 15:36.
Abstract
The role of new media is an essential element which innovates existing artistic tendencies and creates a platform for perception and reflection of both public and virtual space. The representative signs of the living reality are transformed into digital form which is defined by a conceptual idea. This boundary allows free, yet clearly defined activity which employs the game principles. The boundary between a game and digital art is very thin and the inspiration in playful, not in players', tendencies seems to be a motivating element refreshing the fading conception of arts education which stressed classical artistic means of expression. The use of smartphone applications changes the shape of arts education into the arts education preferring the use of new media of this century.
Abstract (in Czech)
Role nových médií je ve výtvarné pedagogice nepostradatelným prvkem, který inovuje dosavadní výtvarné tendence a utváří platformu pro vnímání a reflexi veřejného i virtuálního prostoru. Zástupné znaky živoucí reality jsou transformovány do digitální podoby, která je přesto vymezena konceptuální ideou. Tato hranice umožňuje volnou, přesto jasně vymezenou činnost, která využívá principů hry. Hranice mezi hrou a digitálním uměním je velmi tenká a inspirace v hravých, nikoli však hráčských, tendencí zdá se býti motivujícím prvkem oživující doznívající koncepci výtvarné pedagogiky, která kladla důraz na klasické výtvarně vyjadřovací prostředky. Využíváním mobilních aplikací se mění základní rozměr výtvarné pedagogiky do podoby výtvarné pedagogiky s preferencí na využívání nových médií tohoto století.
Links
MUNI/A/1593/2020, interní kód MUName: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Acronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 2/9/2024 06:12