J 2018

Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku – vybrané kvality projektovaného kurikula

VLČEK, Petr, Iva KOUŘILOVÁ and Hana ŠERÁKOVÁ

Basic information

Original name

Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku – vybrané kvality projektovaného kurikula

Name in Czech

Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku – vybrané kvality projektovaného kurikula

Name (in English)

Evaluation criterions and performance standards of physical education in Spain – chosen qualities of the intended curricula

Authors

VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Iva KOUŘILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana ŠERÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie, Česká kinantropologická společnost, 2018, 1211-9261

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00105905

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Španělsko; Česká republika; tělesná výchova; kurikulum; vzdělávací program; komparace

Keywords in English

Spain; The Czech Republic; Physical Education; Curriculum; Educational programmes; Comparison

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2019 13:54, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek uvádí vybrané analýzy projektovaného kurikula tělesné výchovy ve Španělsku, které následně srovnává s projektovaným kurikulem tělesné výchovy v České republice. Vznik předkládaného textu byl iniciován výsledky české kurikulární reformy, které podle některých výzkumných prací zaostávají za původními očekáváními. Motivem příspěvku tedy byla snaha získat a posoudit přístupy k projektování tělesné výchovy našich zahraničních kolegů, jež by mohly napomoci při tvorbě, revizích a inovacích českých kurikulárních dokumentů, které jsou v současnosti velice aktuální. V analýze a deskripci španělského kurikulárního dokumentu pro primární vzdělávání, která je pro předložený text klíčová, se zabýváme jeho formální a obsahovou stránkou. Důraz klademe především na oblast tělesné výchovy. Ve výsledcích a závěrech jsou diskutovány podobnosti a rozdíly ve formálním a obsahovém zpracování analyzovaných kurikulárních dokumentů primárního vzdělávání ve Španělsku a v České republice. Hodnoceny jsou vybrané kvality analyzovaného projektovaného kurikula a formulována doporučení pro revize českých vzdělávacích programů projektujících tělesnou výchovu.

In English

This study deals with the comparison of current physical education curricular documents (especially education programmes) of the Czech Republic and Spain for primary education. The motive for elaborating this text arises from the Czech educational reform and its unsatisfactory results. Thus, the authors intention is to assess different approaches toward projecting physical education curricula. The results could support current elaboration, revision and innovation of the Czech curricula documents. In the key analysis and description of the Spanish curricula paper for primary education we concentrate on the framework of the document and especially its physical education content. In the result part we discuss the similarities and differences between the Czech and Spanish physical education curricula. We analyse some chosen qualities of the analysed intended curricula and we formulate some recommendations for the Czech educational programmes revisions.

Links

MUNI/A/0877/2017, interní kód MU
Name: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk (Acronym: VOČaZ 2018)
Investor: Masaryk University, Category A