C 2018

Linguistic Landscapes aus fremdsprachendidaktischer Perspektive

JANÍKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Linguistic Landscapes aus fremdsprachendidaktischer Perspektive

Name in Czech

Jazykové krajiny z pohledu didaktiky cizích jazyků

Name (in English)

Linguistic Landscapes in foreign languages didactic perspective

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Berlin et al. Linguistic Landscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik, p. 137-172, 36 pp. Possener Beiträge zur Angewandten Linguistik, svazek 10, 2018

Publisher

Peter Lang

Other information

Language

German

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00105971

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-631-77028-3

Keywords (in Czech)

jazykové krajiny; jazykové a kulturní povědomí; visual turn; didaktika cizích jazyků

Keywords in English

linguistic landscapes; languge and cultural awereness; visual turn; foreign language didactics

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/2/2019 22:14, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Als vermittelnde und interdisziplinäre Forschungsdisziplin ist die Fremdsprachendidaktik immer auf der Suche nach neuen Wegen und Mitteln, um das Erlernen von Sprachen in und außerhalb der Schule zu optimieren. Auf diese Weise gerät auch das Potenzial der Linguistic Landscape in den Fokus der Debatte. Der Beitrag diskutiert das dahinter stehende Konzept im Kontext aktueller linguistischer und didaktischer Ansätze, die das Lernen und Lehren von Sprachen an die Forderung binden, ein übergreifendes Bewusstsein für Sprache(n) und Kultur(en) zu entwickeln und zu fördern. Insbesondere werden dabei der visual/pictoral turn sowie die Bild- bzw. Bild-Text-Linguistik mit ihren didaktischen Konsequenzen in den Mittelpunkt gestellt. Das Potenzial des Linguistic landscaping wird anschließend in Beispielen aus der universitären Ausbildung verdeutlicht, deren räumliche Koordinaten durch die tschechische Stadt Brno abgesteckt werden, die aber für andere öffentliche Räume entsprechend modifiziert werden können.

In Czech

Jako zprostředkovací a interdisciplinární vědecká disciplína se didaktika cizího jazyka vždy zajímá o nové způsoby a prostředky optimalizace výuky jazyků v rámci školy i mimo ni. Díky tomu se potenciál jazykových krajin (linguistic landscapes) stává tématem oborově didaktické diskuse. V článku jsou představena teoretická východiska, o něž se koncept jazykových krajin v současném lingvistickém i didaktickém diskurzu, který zahrnuje přístupy k výuce cizích jazyků se zdůrazňováním požadavku na podporu a rozvoj jazykového a kulturního povědomí. Zdůrazněny jsou zde zejména tzv. visual/pictorial turn a jazyková vyjádření ve veřejném prostoru úzce propojená s vizuálním prvkem s jejich didaktickými implikacemi. Didaktický potenciál jazykových krajin je pak ilustrován na příkladech z vysokoškolského studia cizího jazyka (němčina), přičemž veřejným prostorem je zde město Brno.