JANÍKOVÁ, Věra. Linguistic Landscapes aus fremdsprachendidaktischer Perspektive (Linguistic Landscapes in foreign languages didactic perspective). In Camilla Badstübner-Kizik, Věra Janíková. Linguistic Landscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik. 1st ed. Berlin et al.: Peter Lang, 2018, p. 137-172. Possener Beiträge zur Angewandten Linguistik, svazek 10. ISBN 978-3-631-77028-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Linguistic Landscapes aus fremdsprachendidaktischer Perspektive
Name in Czech Jazykové krajiny z pohledu didaktiky cizích jazyků
Name (in English) Linguistic Landscapes in foreign languages didactic perspective
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Berlin et al. Linguistic Landscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik, p. 137-172, 36 pp. Possener Beiträge zur Angewandten Linguistik, svazek 10, 2018.
Publisher Peter Lang
Other information
Original language German
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00105971
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-631-77028-3
Keywords (in Czech) jazykové krajiny; jazykové a kulturní povědomí; visual turn; didaktika cizích jazyků
Keywords in English linguistic landscapes; languge and cultural awereness; visual turn; foreign language didactics
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 22/2/2019 22:14.
Abstract
Als vermittelnde und interdisziplinäre Forschungsdisziplin ist die Fremdsprachendidaktik immer auf der Suche nach neuen Wegen und Mitteln, um das Erlernen von Sprachen in und außerhalb der Schule zu optimieren. Auf diese Weise gerät auch das Potenzial der Linguistic Landscape in den Fokus der Debatte. Der Beitrag diskutiert das dahinter stehende Konzept im Kontext aktueller linguistischer und didaktischer Ansätze, die das Lernen und Lehren von Sprachen an die Forderung binden, ein übergreifendes Bewusstsein für Sprache(n) und Kultur(en) zu entwickeln und zu fördern. Insbesondere werden dabei der visual/pictoral turn sowie die Bild- bzw. Bild-Text-Linguistik mit ihren didaktischen Konsequenzen in den Mittelpunkt gestellt. Das Potenzial des Linguistic landscaping wird anschließend in Beispielen aus der universitären Ausbildung verdeutlicht, deren räumliche Koordinaten durch die tschechische Stadt Brno abgesteckt werden, die aber für andere öffentliche Räume entsprechend modifiziert werden können.
Abstract (in Czech)
Jako zprostředkovací a interdisciplinární vědecká disciplína se didaktika cizího jazyka vždy zajímá o nové způsoby a prostředky optimalizace výuky jazyků v rámci školy i mimo ni. Díky tomu se potenciál jazykových krajin (linguistic landscapes) stává tématem oborově didaktické diskuse. V článku jsou představena teoretická východiska, o něž se koncept jazykových krajin v současném lingvistickém i didaktickém diskurzu, který zahrnuje přístupy k výuce cizích jazyků se zdůrazňováním požadavku na podporu a rozvoj jazykového a kulturního povědomí. Zdůrazněny jsou zde zejména tzv. visual/pictorial turn a jazyková vyjádření ve veřejném prostoru úzce propojená s vizuálním prvkem s jejich didaktickými implikacemi. Didaktický potenciál jazykových krajin je pak ilustrován na příkladech z vysokoškolského studia cizího jazyka (němčina), přičemž veřejným prostorem je zde město Brno.
Abstract (in English)
As an intermediary and interdisciplinary scholarly discipline, foreign language didactics is constantly in search of new ways to provide successful results of language learning both in schools and in out-of-school education. In this sense, linguistic landscaping is becoming a focus of the expert debate in foreign language didactics. In the paper, the linguistic landscape approach is discussed first in the context of the variety of current approaches to processes of language learning and teaching which are based on the concept of language and cultural awareness, i.e. the visual or pictorial turn, in the linguistics of images and lin¬guistics of text types. The potential of linguistic landscaping for foreign language learning and teaching is then presented through various examples from the area of high school education, with the Czech city of Brno as their common spatial framing.
PrintDisplayed: 19/7/2024 01:02