ŠILHAN, Zdeněk. Typologie venkovského prostoru se zaměřením na maloobchod a komerční služby (Typology of rural area – focus on retail and commercial services). In Workshop doktorandek a doktorandů 2018. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Typologie venkovského prostoru se zaměřením na maloobchod a komerční služby
Name (in English) Typology of rural area – focus on retail and commercial services
Authors ŠILHAN, Zdeněk.
Edition Workshop doktorandek a doktorandů 2018, 2018.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Keywords (in Czech) Jihomoravský kraj; maloobchod; komerční služby; venkov; vybavenost obcí.
Keywords in English The South Moravian Region; retail; commercial services; rural area; municipalities amenity.
Changed by Changed by: Ing. Zdeněk Šilhan, Ph.D., učo 322145. Changed: 31/1/2019 12:15.
Abstract
Cílem příspěvku je vymezit typologii venkovského prostoru se zaměřením na maloobchod a komerční služby. Typologie je stanovena na základě výzkum provedeného Jihomoravským krajem v roce 2012 a na základě získaných dat z obcí Jihomoravského kraje v rámci rozsáhlejšího výzkumu současných faktorů ovlivňujících vybrané obslužní funkce ve venkovském prostoru s důrazem na maloobchod. Venkovské obce jsou dále roztřízeny podle již vzniklých typologií venkovského prostoru zohledňujících demografické a socioekonomické faktory. Typologie slouží pro ulehčení intepretace analýzy maloobchodu a služeb na území Jihomoravského kraje a především pro navazující výzkum spočívající v provedení rozhovorů s vybranými aktéry maloobchodu a služeb v jednotlivých typech venkovského prostoru.
Abstract (in English)
The goal of the article is to specify typology of rural area with focus on retail and commercial services. Typology is based on research made by South Moravian region in 2012 and on data obtained from the municipalities of the South Moravian Region as a part of a broader research of the current factors influencing selected service functions in rural areas with an emphasis on retail. Municipalities are further divided by the already existing typologies of rural areas taking into account the demographic and socioeconomic factors. Sense of typology is to help with interpreting of the retail and services analysis in South Moravian region. Typology will be also applied for the next research – interviews with selected retail and services providers in individual types of rural areas.
Links
MUNI/A/0994/2017, interní kód MUName: Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi (Acronym: MESTOR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/5/2024 22:21