k 2018

Typologie venkovského prostoru se zaměřením na maloobchod a komerční služby

ŠILHAN, Zdeněk

Basic information

Original name

Typologie venkovského prostoru se zaměřením na maloobchod a komerční služby

Name (in English)

Typology of rural area – focus on retail and commercial services

Edition

Workshop doktorandek a doktorandů 2018, 2018

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Keywords (in Czech)

Jihomoravský kraj; maloobchod; komerční služby; venkov; vybavenost obcí.

Keywords in English

The South Moravian Region; retail; commercial services; rural area; municipalities amenity.
Změněno: 31/1/2019 12:15, Ing. Zdeněk Šilhan, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je vymezit typologii venkovského prostoru se zaměřením na maloobchod a komerční služby. Typologie je stanovena na základě výzkum provedeného Jihomoravským krajem v roce 2012 a na základě získaných dat z obcí Jihomoravského kraje v rámci rozsáhlejšího výzkumu současných faktorů ovlivňujících vybrané obslužní funkce ve venkovském prostoru s důrazem na maloobchod. Venkovské obce jsou dále roztřízeny podle již vzniklých typologií venkovského prostoru zohledňujících demografické a socioekonomické faktory. Typologie slouží pro ulehčení intepretace analýzy maloobchodu a služeb na území Jihomoravského kraje a především pro navazující výzkum spočívající v provedení rozhovorů s vybranými aktéry maloobchodu a služeb v jednotlivých typech venkovského prostoru.

In English

The goal of the article is to specify typology of rural area with focus on retail and commercial services. Typology is based on research made by South Moravian region in 2012 and on data obtained from the municipalities of the South Moravian Region as a part of a broader research of the current factors influencing selected service functions in rural areas with an emphasis on retail. Municipalities are further divided by the already existing typologies of rural areas taking into account the demographic and socioeconomic factors. Sense of typology is to help with interpreting of the retail and services analysis in South Moravian region. Typology will be also applied for the next research – interviews with selected retail and services providers in individual types of rural areas.

Links

MUNI/A/0994/2017, interní kód MU
Name: Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi (Acronym: MESTOR)
Investor: Masaryk University, Category A