KUNC, Josef and František KRIŽAN. Maloobchodem rozdělená Evropa? Rozdíly, změny a trendy (A divided Europe by retail? Differences, changes and trends). In 17. kongres Slovenskej geografickej spoočnosti a 24. sjezd České geografické společnosti, Bratislava. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Maloobchodem rozdělená Evropa? Rozdíly, změny a trendy
Name (in English) A divided Europe by retail? Differences, changes and trends
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František KRIŽAN (703 Slovakia).
Edition 17. kongres Slovenskej geografickej spoočnosti a 24. sjezd České geografické společnosti, Bratislava, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/18:00106015
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) maloobchod; trendy; změny; výzvy; Evropa
Keywords in English retail; trends; changes; challenges; Europe
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 31/1/2019 14:45.
Abstract
V průběhu druhé poloviny 20. století se ve vyspělých tržních ekonomikách spotřební vzorce a nákupní chování značně stabilizovaly, na rozdíl od tranzitivníxch ekonomik, kde byly tyto prvky od konce 80. let přebírány až nekriticky s nebývalou rychlostí a dynamikou. Rozdíly, změny a současné trendy v kvantitě a koncentraci maloobchodu, které byly dříve mezi západní Evropou a postsocialistikým prostorem velmi patrné, se v posledních letech minimalizovaly, zatímco určité rozdíly v kvalitě maloobchodního prostředí zůstaly. Ke změnám došlo především v nákupních zvyklostech, nákupním chování a spotřebitelských preferencích prakticky napříč všemi generacemi a u všech populačních skupin.
Abstract (in English)
During the second half of the 20th century, consumer patterns and purchasing behavior stabilized considerably in advanced market economies, as opposed to the transition economies, where these elements have been overwhelmed with unprecedented speed and dynamism since the late 1980s. The differences, changes and current trends in quantity and concentration of retail that have been very noticeable between Western Europe and post-socialist space have been minimized in recent years, while some differences in the quality of the retail environment have remained. Changes occurred mainly in shopping habits, buying behavior and consumer preferences across generations and across population groups.
Links
MUNI/A/0994/2017, interní kód MUName: Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi (Acronym: MESTOR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 15/10/2024 15:00