Maloobchodem rozdělená Evropa? Rozdíly, změny a trendy
KUNC, Josef and František KRIŽAN. Maloobchodem rozdělená Evropa? Rozdíly, změny a trendy (A divided Europe by retail? Differences, changes and trends). In 17. kongres Slovenskej geografickej spoočnosti a 24. sjezd České geografické společnosti, Bratislava. 2018. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Maloobchodem rozdělená Evropa? Rozdíly, změny a trendy |
Name (in English) | A divided Europe by retail? Differences, changes and trends |
Authors | KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and František KRIŽAN (703 Slovakia). |
Edition | 17. kongres Slovenskej geografickej spoočnosti a 24. sjezd České geografické společnosti, Bratislava, 2018. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50204 Business and management |
Country of publisher | Slovakia |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14560/18:00106015 |
Organization unit | Faculty of Economics and Administration |
Keywords (in Czech) | maloobchod; trendy; změny; výzvy; Evropa |
Keywords in English | retail; trends; changes; challenges; Europe |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 31/1/2019 14:45. |
Abstract |
---|
V průběhu druhé poloviny 20. století se ve vyspělých tržních ekonomikách spotřební vzorce a nákupní chování značně stabilizovaly, na rozdíl od tranzitivníxch ekonomik, kde byly tyto prvky od konce 80. let přebírány až nekriticky s nebývalou rychlostí a dynamikou. Rozdíly, změny a současné trendy v kvantitě a koncentraci maloobchodu, které byly dříve mezi západní Evropou a postsocialistikým prostorem velmi patrné, se v posledních letech minimalizovaly, zatímco určité rozdíly v kvalitě maloobchodního prostředí zůstaly. Ke změnám došlo především v nákupních zvyklostech, nákupním chování a spotřebitelských preferencích prakticky napříč všemi generacemi a u všech populačních skupin. |
Abstract (in English) |
---|
During the second half of the 20th century, consumer patterns and purchasing behavior stabilized considerably in advanced market economies, as opposed to the transition economies, where these elements have been overwhelmed with unprecedented speed and dynamism since the late 1980s. The differences, changes and current trends in quantity and concentration of retail that have been very noticeable between Western Europe and post-socialist space have been minimized in recent years, while some differences in the quality of the retail environment have remained. Changes occurred mainly in shopping habits, buying behavior and consumer preferences across generations and across population groups. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/0994/2017, interní kód MU | Name: Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi (Acronym: MESTOR) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 15/10/2024 15:00