J 2018

Diferencovaná a individualizovaná výuka matematiky na základní škole

BUDÍNOVÁ, Irena, Růžena BLAŽKOVÁ, Dana CIGLOVÁ, Kamila HRČKOVÁ, Ivana JANOUŠOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Diferencovaná a individualizovaná výuka matematiky na základní škole

Name (in English)

Differentiated and Individualised Teaching Mathematics at Basic School

Authors

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Růžena BLAŽKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dana CIGLOVÁ (203 Czech Republic), Kamila HRČKOVÁ (203 Czech Republic), Ivana JANOUŠOVÁ (203 Czech Republic), Marcela LEHOTSKÁ, Petr MUTINA and Jana RYGLOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Univerzita Karlova, 2018, 2533-7882

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00106057

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Diferencovaná výuka; individuální přístup; individualizovaná výuka; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

Keywords in English

Differentiated teaching; individualized approach; individualized education; pupils with special needs of education

Tags

Reviewed
Změněno: 25/3/2019 13:58, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Při výuce matematiky se učitelé setkávají s nejrůznějšími přístupy žáků k řešení zadaných úloh a problémů, způsoby osvojování si nových vědomostí a dovedností aj. Žáci se rovněž odlišují způsobem komunikace s učitelem a se spolužáky. Respektování výrazné odlišnosti některých žáků klade na učitele vysoké nároky jak v oblasti přípravy na výuku, tak při realizaci výuky samotné. V rámci projektu OP VVV Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností jsme se zaměřili na hledání metod a forem práce s různými částmi spektra žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem příspěvku je představit různé pohledy na diferencovanou výuku v reálném procesu vzdělávání a problémy, kterým učitelé při volbě diferencované výuky čelí. Na několika případových studijích ilustrujeme, s jakými typy žáků se učitelé v průběhu řešení projektu setkávali a jak se jim dařilo zvládat proces vzdělávání těchto žáků.

In English

Teachers encounter various approaches to solving tasks and problems, ways of acquiring new knowledge and skills during the teaching mathematics. Pupils differ in ways of communication with teacher and with schoolmates as well. Respect for difference of pupils is demanding for a teacher. We have aim at looking for methods and forms of work with various pupils with special teaching needs in the frame of the project OP VVV Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností. The aim of the study is to introduce the different views on differentiated education in real educational process and the problems teachers can face. We will show several case studies in which we illustrate types of pupils with special needs we worked with in the project

Links

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MU
Name: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Enhancing the Quality of Education, Developing Key Competences, Areas of Education and Literacy, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education